Houten deur trekt krom

Ericcc

  • #1
Geachte forum leden.
Wat kan ik doen als een houten buiten deur in de winter krom trekt ??
Je zou denken dat een deur die goed in de zomer is geverfd
toch recht zou moeten blijven ??
Wat kan ik er tegen doen ??
e de waele
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De zelfde ervaring en ik denk dat het volgende de oorzaak zou kunnen zijn.
Zet je de buitenkant goed in de lak moet je de binnenkant eigenlijk ook doen. Waarom. Vocht gaat van binnen naar buiten. Met buiten nog een laklaag maak je die kant van de deur minder dampdoorlatend daardoor zou het hout van de deur achter de verf natter kan worden.
Het kan ook een temperatuur kwestie zijn. Verschil tussen binnen en buiten is groter waardoor het hout gaat werken.
 

Ericcc

  • #3
Ja deze temperatuur verschillen zou wel eens kunnen zijn
De deur trekt krom naar de buitenkant Als je de deur aan de buitenkant opmeet met een rij staat deze bol en aan de binnenkant is deze dan hol .En dan moet je flink trekken om deze in het slot te krijgen
Ik denk dat ik er niets aan kan doen <inde zomer werkt deze perfect
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Aan de buitenzijde bol dan zou het vocht kunnen zijn. Hout wordt langer/zet uit als het natter wordt.

Lineaire uitzettingscoëfficiënt
De uitzettingscoëfficiënt van hout bij temperatuurverhoging is zeer gering en kan in de praktijk als verwaarloosbaar worden beschouwd. Omdat hout bij verwarming vocht verliest treedt beneden het vezelverzadigingspunt krimp op die aanmerkelijk groter is dan de uitzetting door temperatuurverhoging. Bron Centrum Hout
 

Ericcc

  • #5
Ik ga eens goed kijken of de onderkant en de bovenkant goed zijn geverfd tegen het vocht aantrekken Dan zal ik dit van de zomer eens goed behandelen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu