Boorhamer - olie of vet

Nacnud

  • #1


Hallo allemaal

Net wilde ik het oliepijl van mijn boorhamer bekijken. Volgens de gebruiksaanwijzing moet dit 15w40 zijn. Bovenstaande is wat ik aantrof. Dit lijkt mij geen 15w40 olie maar gewoon vet...

Is het gebruikelijk dat hier vet in zit ipv olie? Is vet een alternatief? Is hier een fout gemaakt ?(met machine of gebruiksaanwijzing?)

De machine is redelijk nieuw. Met tussenpozen ongeveer 4 uur gebruik.
 

De Bob

  • #2
Https://www.klusidee.nl/Forum/vet-in-boorhamer-t75968.html

Welk merk en type heeft u ?
 

Nacnud

  • #3
Beste bob

Bedankt voor je bericht. De zoekfunctie heb ik weten te vinden en dit topic ook doorgelezen. De antwoorden waren verschillend. Sommige machines gebruiken olie, andere vet.

Echter, in mijn geval staat in de gebruiksaanwijzing olie en zit er vet in de machine. Vandaar mijn vraag.

Ps het is een powerplus.
 

De Bob

  • #4
Welk type.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Er zit vet in uw machine, dat is duidelijk te zien, dus hoort er eventueel vet bijgevuld te worden, dat komt eigenlijk alleen maar voor als de machine zeer intensief gebruikt wordt.
In de handleiding staat welk soort vet.

Teveel vet of olie is ook niet goed.
 

Nacnud

  • #6
Dank voor het meedenken.

Punt was dat er vet in de machine zit en olie in de handleiding staat.

Ik heb een nummer van powerplus gevonden en even gebeld. Ze vullen de machines inderdaad met lagervet. Olie die in de handleiding staat zou ook mogen maar zorgt waarschijnlijk voor wat verlies tijdens het boren. Aldus de medewerker van powerplus.
 

Kareltje33

  • #7
Ik heb een vergelijkbare boorhamer (toevalling ook nog eens een Powerplus) en naar aanleiding van deze thread ook eens in het krukashuis gekeken. Zit bij mij ook lagervet in, maar dat zit voornamelijk aan de wanden van het huis en niet waar het zou moeten zitten. Als de machine erg het wordt zal het vet wel smelten en op de lagerplaatsen terechtkomen, maar bij een paar gaten niet, dus is de smering dan niet optimaal. Ik heb een paar cc versnellingsbakolie erin gegooid en de boorhamer ff laten lopen. Het vet is nu wat dunner (een beetje als curry-ketchup) en bereikt nu wel permanent de lagerplaatsen. Het is nog wel zo dik dat ik niet verwacht dat het uit de machine zal lopen.

Ciao, Kai
 

De Bob

  • #8
Maak het niet te dun, het lagervet heeft al de juiste dikte, om goed te functioneren, en mag nooit verdund worden.

Het oude vet eruit en nieuw erin, kan nooit geen kwaad, en misschien wel nodig.

De fabrikant kan u helpen bij de vet keuze, en zal het vet zijn van het bekende lagermerk. S...
 

Kareltje33

  • #9
Het probleem is dat het bijgeleverde vet zo dik is, dat het aan de wanden van het krukashuis blijft plakken en de lagerplaatsen droog lopen (het vet is niet te oud of verharst). Dus dan heeft het vet geen nut, tenzij de temperatuur van het krukashuis zo hoog oploopt, dat het vet smelt en naar de lagerplaatsen vloeit.
 

De Bob

  • #10
Normaal lagervet van S.. is niet dik maar soepel, en heeft voldoende smerende werking, kan tegen druk belasting en beperkte warmte.

De lagers die wij laten smeren met dat vet doen al vele jaren hun zware werk, (dat zijn lagers voor assen van 80 tot 600 MM)

Misschien toch eens vers vet erin.

Als de fabrikant ook olie gebruikt, maar voor lekkage/verlies te voorkomen vet neemt, kan u ook soepel vet gebruiken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Het vet dat er vanuit de fabrikant in zit gaat een machineleven lang mee, het hoeft niet aangevuld te worden of verdund, het laatste is taboe.
In de fabriek wordt er een dot vet "ingegooid" en niet verdeeld in de machine.
Vergelijking met lagers op assen van 80 tot 600 mm vind ik apart want de toeren zullen zeer waarschijnlijk veel lager zijn.
Ik vind de antwoorden niet getuigen van veel kennis op dit gebied.
 

De Bob

  • #12
Best Jan, even zonder rancune

Ik laat dit commentaar weer verder geheel voor u verantwoording,

Maar van mijn werk/vakgebied wat ik 25 jaar gedaan heb (wat niet getuigd van veel kennis op dit gebied) in deze sector, wat u zomaar weg lacht, neem ik u graag een keertje mee door de vele machine kelders, en wil ik u uitvoerig uitleggen wat u ziet, wie weet steekt u er nog wat van op.

Dan laat ik u deze lagers/tandwiel kasten/bonkelaren enz. graag zien en werken. Ik kan u verzekeren dat het erg interesant en leuk is. (En zwaar werk) en lagers blijven altijd lagers, grote maakt weinig verschil, (tot het verwisselen)

Laat het maar weten wanneer, ik doe het met plezier, en regel vervoer vanuit de dienst.

Voor u info.

Regio NH Dienst IVV Onderhoud/Revisie Beweegbare Bruggen. (45 stuks vooral A.dam en omstreken)

Gaat u hier niet op in, dan hoop ik verder van deze commentaren verschoond te blijven, maar de uitnodiging blijft open.

Vanuit mijn ervaring probeer ik aan de vraag van het topic iets toe te voegen, niet meer of minder.

PS. dit is geen sneer of belediging maar een constatering van een verkeerde formulering van u kant.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
U begint al met een link naar een topic waar niemand een touw aan vast kan knopen, niet erg behulpzaam voor TS.
Uw antwoorden zijn niet correct, u vergelijkt zware grote lagers met de lagers van een kleine hoogtoerige machine.
De vraag van TS gaat niet over lagers maar over vet in een hamerboormachine, het is mij onduidelijk waarom u over lagervet begint.
Het oude vet eruit en nieuw erin, kan nooit geen kwaad, en misschien wel nodig.
Als de fabrikant ook olie gebruikt, maar voor lekkage/verlies te voorkomen vet neemt, kan u ook soepel vet gebruiken.
Dit zijn feitelijke onjuistheden.
Ik zal geen gebruik maken van uw aanbod omdat dit niets met het onderwerp te maken heeft, technisch en inhoudelijk niet.

Oh ja, bijna vergeten, ik heb sinds 1979 een bedrijf dat diverse gereedschappen voor de bouw en hobby repareert en technisch steeds door diverse merken op de hoogte wordt gehouden en bij eventuele vragen ondersteund wordt door hun technische diensten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu