Vaste zoldertrap klein trapgat mogelijkheden

Kluscheck

  • #1
Ik zit met de volgende situatie:
Vliering met een vlizotrap. Ik wil graag een vaste trap naar zolder maken.
Mede omdat er binnen redelijke termijn een dakverhoging zal komen.

De trap naar de 1e is een linkse trap half om.
De zolder trap wil ik boven de bestaande trap plaatsen.

Het trapgat is 117x200cm. 244cm hoog. Tot hier niks bijzonders.



Nu de uitdaging:
Het trapgat is nu eigenlijk te klein. Ik kan de muur van de badkamer verplaatsen zodat het trapgat groter wordt. Maar ik wil zo min mogelijk van de badkamer afsnoepen.

Verder wil ik eigenlijk een kwart linkse trap zodat ik op zolder meer ruimte krijg voor een kamer.

Ik vraag me dus af is een kwart links hier mogelijk of moet het weer een half links ?
Hoe veel moet ik de badkamer muur verplaatsen om een trap te kunnen plaatsen?
De trap mag best iets smaller of steiler dan normaal maar moet wel te doen zijn. Ik had bijvoorbeeld bedacht om in het bestaande gat te beginnen met treden van 50 cm breed maar ik ben bang dat zo'n trap in de praktijk niet prettig is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Nee. Kijk maar eens naar de eisen voor een trap. Bij bestaande bouw heb je al een breedte van 70cm nodig.

Teken eens de volledige verdieping en zolder (met wanden en deuren). Dan kunnen we misschien een oplossing aandragen om het trapgat wel groot genoeg te krijgen.

Denk er ook aan om de zoldervloer te laten controleren door een constructeur. Vaak is er een aanpassing nodig om er een slaapkamer van te kunnen maken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu