Reset AEG LAVAMAT 64840

MrAart

  • #1
Mijn 10 jaar oude AEG LAVAMAT 64840 heeft kuren met centrifugeren. De machine wil in wasprogramma's al gaan centrifugeren terwijl het waswater nog niet is afgepompt. Dan stopt de machine en wacht een tijdje en probeert het opnieuw zonder water af te pompen. Het programma 'Centrifugeren' werkt wel, zelfs op 1400 toeren. Heb de koolborstels gecontroleerd die zijn in orde en heb een nieuwe aandrijfriem gemonteerd.
Op internet heb ik een engelstalige resetprocedure gevonden en die al 2x doorgevoerd. Lost het probleem niet op. De procedure heeft het over 'langzaam' de selectieknop naar rechts verdraaien door alle programma's. Wat is langzaam? Heb langzaam geinterpreteerd als verder draaien wanneer de ledindicaties zich herhalen.
Is het probleem wel met een reset op te lossen of wordt het toch een nieuwe machine?

Dank voor het meedenken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er zal een oorzaak zijn voor dit probleem en dat los je niet met een 'reset' op.

Ik denk aan vervuiling van het niveausysteem. Onderin de machine, in de buurt van de slang naar de afvoerpomp, zit een soort vat waarin de waterstand zorgt voor luchtdruk (een luchtklok). Google maar eens op 'AEG Luftfalle' (he waarom kan ik nu niet op de juiste NL naam ervoor komen?).
Dat ding wil nog wel eens vol met pluizen of andere troep zitten, dan is schoonmaken ervan misschien een oplossing.

Vanaf die luchtklok gaat een slangetje naar een drukgevoelige schakelaar of analoge regelaar, pressostaat (kunnen er ook 2 zijn) . Dat slangetje kan verstopt zijn. Doorblazen kan helpen, maar alleen na afkoppelen van de niveauschakelaar(s) (anders blaas je het vuil daarin). En tenslotte kan de niveauregelaar zelf defect zijn.

De pressostaat bevindt zich meestal pal onder het deksel van de machine.

Geef bij verdere vragen aub. de PNC van de machine aan, staat op het typeplaatje (meestal in de deuropening).
 

MrAart

  • #3
Hallo Kees,
Dank voor de snelle reactie.
Het PNC nummer is 914903524/01.
Ik heb de wasmachine weer open gemaakt en gekeken of er bij de afvoerpompunit iets van een Luftfalle zit (inderdaad lastig te vertalen :D ). Ik zie niet iets wat daar op lijkt.
Het slangetje naar de pressostaat heb ik doorgeblazen, was schoon.
Dan lijkt me dat de pressostaat de boosdoener is.

Bij voorbaat dank voor je reactie.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
De lucktklok (AEG noemt hem luchtkamer) zit niet bij de pomp, maar bij de uitmonding van de waskuip, in de buurt van de geribbelde slang die naar de afvoerpomp toe gaat.

Op de explosietekeningen van AEG vind je dat onderdeel. Kies technische tekening Wateruitrusting 272, en daarop is het onderdeel nummer 114.
 

MrAart

  • #5
Bijzonder dank voor het antwoord en de link naar tekeningen en onderdelen. Handig!
Die luchtkamer is van min of meer doorzichtig kunststof en ziet er inwendig schoon uit (van buitenaf beoordeeld). Het doorblazen van het slangetje kostte ook geen enkele moeite. Ik schat in dat het verwijderen van die luchtklok nogal een klus is.
Een nieuwe drukregelaar/sensor kost ongeveer 22 euro, met de vervangen riem samen dan al 50 euries. Het wordt denk ik een muntstuk opgooien. Kop is nieuwe sensor, Munt is nieuwe machine.

Maar hartelijk dank voor uw antwoorden. Wordt zeer gewaardeerd!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu