Condensdroger Zanussi TSC 675E doet niks meer enkel lampje

Mark1967

  • #1
Ik heb een condensdroger staan Zanussi TCS 675E
het oranje lampje brand nog enkel bij de indrukknop Aan/Uit.
type p552111
nu het ik het volgende gecontroleerd zonder resultaat.
de deurschakelaar Micro switch en deze werkt en het neusje op de deur zit erop, de swich doorgemeten met een multimeter en werkt
print gedemonteerd en gekeken als er bij het sporenplan losse contacten zitten of spoorbaan onderbrekingen maar dit ziet er goed uit.
achterzijde; microswitch voor de vlotter schakelaar gemeten en is ook goed.
bij de verwarming gekeken als ik een thermo kon vinden maar daar zit niks.
ik heb het idee dat de spanning naar de print toe word onderbroken en kan het zijn dat de trevo op het printjes om zeep is? de print doet niets je hoord bij alle handelingen geen relais klikken en niets brand enkel bij de aan/uit knop het lampje
heeft iemand enig idee wat het kan zijn ,
mvg mark
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Plaats eens een foto van de printplaat / detailfoto van de omgeving van dat trafo hier in een antwoord.

In eerste instantie zijn vooral foto's van de componentzijde interessant. Dus de kant waar de (grotere) onderdelen zitten.
 

Mark1967

  • #3
 

Mark1967

  • #4
 

Mark1967

  • #5
Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg
ik kan de voedingspaning naar de travo is meten en de uitgangspaning
mocht u denken dat hij daar in de buurt zit
dan zou dit de volgende stap zijn

mvg mark
 

Mark1967

  • #6
Beste Kees
ik heb de voeding op de print gemeten
bij het sluiten van de deur swich krijgt deze 220 volt
dus het kan niet anders zijn dan een storing op de print , naar mijn mening
enkel wat ? dat gaat voor mij te ver
heeft u enig idee welke componenten daar de oorzaak van kunnen zijn en deze kan om solderen?
mvg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je hoeft niet alles twee keer te plaatsen (2 x zelfde foto, 2 x zelfde antwoord). :wink:

Deze voeding werkt nog met een conventioneel trafo (geen schakelende voeding). Dat betekent dat het mogelijk zou moeten zijn de trafo te meten.

Dat kan ohms: de primaire en secundaire wikkeling moeten een tamelijk lage ohmse waarde meten, primair hoger dan secundair. Of met spanningsmeting: op de primaire zijde zou 230 V moeten staan, op de secundaire verwacht ik iets van 10 V (wisselspanning). Het kan echter ook zijn dat de secundaire zijde 2 wikkelingen heeft. Dan wordt dat positief én negatief gelijkgericht. Is niet met zekerheid te zeggen, maar lijkt erop omdat er twee ongeveer gelijke elco's lijken te zitten.

Indien op de secundaire kant een (redelijk) correcte spanning staat zou er nog na de diodes gemeten kunnen worden. Daar zal ca 10-12 V gelijkspanning moeten staan, misschien dus 2 x 12 V (1 x positief, één keer negatief).

De diodes kunnen ook met een diodetester gecheckt worden: in geleidingsrichting ca 0,7 V (of een lage weerstand) in andere richting een hoge weerstandswaarde. Meestal is een check terwijl ze nog ingesoldeerd zitten voldoende.

Met zekerheid is er echter niets van te zeggen, want schema's van dergelijke printplaten zijn niet beschikbaar en vanaf een foto kan ik echt niet bepalen hoe de schakeling in elkaar zit.

Bij het ohms of diode meten géén spanning op de machine zetten (stekker er beslist uit laten) anders vliegen de onderdelen van je meetinstrument je om de oren (bij wijze van spreken). Bij spanning meten kun je niet anders dan spanning erop zetten. Denk eraan dat de secundaire kant van het trafo aan meestal één kant met het net verbonden is (geen galvanische scheiding) en je dus goed moet weten wat je doet als je op de print gaat meten.

Je glijdt ook heel makkelijk uit met je meetpen en veroorzaakt dan kortsluiting die helemaal niet meer te herstellen valt.

In geval van twijfel of je zoiets wel kunt: niet aan beginnen, iemand zoeken die dat wel kan of nieuwe machine kopen. Apparaat lijkt me te oud om daar nog een nieuwe printplaat in te zetten of er een vakman bij te halen.

PS. voor de door mij gebruikte termen zoals primaire wikkeling, diode, elco etc. graag google gebruiken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu