Stramitex isolatie, klasse goed

Rci500

  • #1
Ik wil niet een topic van een ander kapen, ook al zijn veel onderwerpen vergelijkbaar. Als een extra topic onnodig is, mijn excuus.

Ik heb veel gelezen over isolatie, en best eea geleerd. Wij willen een dak na-isoleren. Volgens de beschrijving die wij gekregen hebben is er bij de bouw (jaren 80) gebruik gemaakt van stramitex, klasse goed, bij het isoleren van het dak.

Ik ga ervan uit dat er dus een dampdichte laag aan de buitenkant is. Het plan is daarom om aan de binnenkant een rol glaswol te gebruiken ter isolatie (16 cm, zonder ruimte tussen dak en isolatie), op verschillende plekken te krassen in de aluminium folie om deze dampremmende laag te doorbreken, klimaatfolie tegen de latjes en afwerking met stucplaten (en uiteindelijk wordt er gestuct). Is dat de juiste manier?

Nog een vraag: Tussen de horizontale gordingen zit ongeveer 1.20 m. Is het voldoende om verticale latjes te plaatsen (afstand 30 cm) en daarachter het isolatiemateriaal? Of moeten er per se eerst verticale gordingen geplaatst worden?

Alvast bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Aan de buitenkant ligt nooit een dampremmende laag, die hoort aan de binnenkant net onder de afwerking, krassen maken in de alu folie is niet goed, daardoor kan er vocht in de de bestaande platen komen.
In of op de bestaande platen zal geen dampwerende laag zitten.
 

Rci500

  • #3
Dankjewel.
Misschien heb ik het niet helemaal goed uitgelegd, of ik zit er volkomen naast (wat ook niet ondenkbaar is).

Onder de dakpannen zou er isolatie moeten zitten (stramitex, volgens bouwplan). Aan de binnenzijde van de woning zit op dit moment niks.
Het plan is om isolatie aan te brengen aan de binnenzijde van de woning(glaswoldeken, 16 cm dik).
Ik kan echter geen isolatie vinden zonder dampwerende laag, en gezien de isolatie aan de buitenzijde van de woning is dat wel van belang van wat ik heb begrepen.

Het plan was dus om een glaswoldeken aan te brengen, krassen te maken in het aluminium en daarme de dampwerende laag te doorboren, om vervolgens klimaatfolie te gebruiken tussen het plaatmateriaal/afwerking en de deken.

Is dat verstandig?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Of er isolatie aan de buitenkant zit is niet zo van belang, het soort isolatie is wel van belang, er zal normaal gesproken geen dampwerende laag op de op de isolatie aan de buitenkant zitten.
De dampwerende laag aan de binnenkant van de isolatie mag niet doorboord of gekrast worden, anders zal er vocht in de isolatie en het dakbeschot kunnen komen met alle gevolgen van dien.
De naden ook af tapen.
 

Rci500

  • #5
Dat is anders dan ik had verwacht. Ik heb regelmatig gelezen, ook hier, dat er bij na-isolatie rekening gehouden moet worden met het voorkomen van het opsluiten vh dakbeschot tussen twee dampwerende lagen. Klimaatfolie zou daar een goede oplossing voor zijn. Als ik je goed begrijp, voldoet nu het glaswol met het aluminium? Met andere woorden, dat er reeds dakisolatie zou moeten liggen maakt niet uit?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Het maakt alleen wat uit als de buitenkant dampwerend zou zijn, dampwerend wordt aan de buitenkant niet toegepast als het goed is.
Sowiso moet er aan de warme kant (binnenkant) dampwerende folie zitten, of dat op de isolatie zit of op los op de rachels maakt niet uit.
 

Rci500

  • #7
Bedankt voor je antwoorden. Ik heb even gekeken, aan de buitenzijde van het dak ligt een wit spul wat bijna afbrokkelt als je het aanraakt. Lijkt mij geen probleem om aan de binnenzijde aan de kamerkant dan dampremmend materiaal te gebruiken.

Nog een vraag: Ik heb horizontale gordingen. Is het noodzakelijk om iedere 60 cm ook verticale gordingen te plaatsen? Of is het voldoende om iedere 30 cm verticale latten te plaatsen en daarachter het isolatiemateriaal te bevestigen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu