Hoe hogedrukreiniger legen ivm vorstvrij opbergen?

Grondig

  • #1
Mijn hogedrukreinigr staat in mijn onverwarmde garage en kan dus in principe met vorst te maken krijgen. Ik vraag me af hoe ik hem zoveel mogelijk leeg kan laten lopen?

De machine is te zwaar om op te tillen en 'leeg te laten lopen' (40gr).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Alle slangen eraf en de motor een paar seconden laten lopen om het water uit pomp te krijgen.
De hogedrukslang oprollen, de slang met de lans hoog houden en de koppeling die op de pomp hoort een klein stukje boven de grond houden, de slang zal nu helemaal leeg lopen.
 

De Bob

  • #3
Bij het leegpompen wat WD40 in de wateraanvoer spuiten, blijft alles soepel in de winter.
Er komt een beschermend laagje in het pomphuis.
 

Henk E

  • #4
Heb je dan niet kans dat het 'inwendige' wordt aangevreten?
 

De Bob

  • #5
Het werkt conserverend, een wolkje is genoeg.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb mijn oude WAP hogedrukreiniger in een ver verleden eens laten repareren. De monteur vertelde me toen dat je de hogedrukreiniger na het laatste gebruik in het jaar met anti-vries moet vullen. Dat beschermt en kan niet bevriezen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Flauwekul, water zit er niet meer in dus antivries is overbodig en komt in het milieu terecht bij het eerstvolgende gebruik.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Waarom zou er geen water meer in zitten als er wordt gezegd dat je de higedrukspuit leeg moet laten lopen? Er blijft altijd water in achter.

Bovendien kunnen kalk en oxidatie ook zorgen voor een vastloper.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Als je de spuit even aanzet, zoals ik hierboven al schreef, is hij zo goed als leeg, die paar druppels die achterblijven kunnen niets kapot maken.
Kalk is normaal nooit een probleem, ik moet de eerste spuit die verkalkt is en/of door oxidatie het niet meer doet nog tegenkomen.
 

Grondig

  • #10
Bedankt voor jullie tips, dit moet wel gaan lukken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu