Fundering schuur - de eenvoudigste optie?

Wart87

  • #1
Goedenavond,

Wij (vriendin en ik) willen graag in onze tuin een schuur gaan bouwen, 3,80 * 3.80. Voorzien van platdak.

Het liefst met staanders van 15*15 en zweeds rabat, we vinden de robuuste uitstraling van zo'n schuur erg mooi.

De fundering zorgt bij mij voor wat vragen, ik hoop dat er hier mensen zijn die met ons mee willen denken of kunnen beoordelen of ik op de goede weg ben of misschien wel veel te moeilijk denk. De vaste zandlaag zit hier trouwens erg ondiep.

Waar de schuur moet komen te staan zit deels nog een stobbe onder de grond, deze is tot zo'n 20-30 cm onder het maaiveld uitgefreesd (begin dit jaar).

Aan de andere kant van de schutting, zo'n 1,5 meter vanaf de plek waar de schuur moet komen te staan bevind zich een hele grote beuk. Beuken staan erom bekend ondiep te wortelen dus ik vermoed dat ik ook in die hoek niet al te diep de grond in kan. Ik heb even een tekening toegevoegd voor de duidelijkheid.

De optie om betonpoeren te gebruiken lijkt mij af te vallen omdat ik vermoedelijk aan de achterkant van de schuur niet diep genoeg kan graven om de betonpoeren te plaatsen.

Mij lijkt de eenvoudigste optie om een gewapende betonvloer van zo'n 15cm dik te storten. Met daarop al dan niet een borstwering. Maar hoe ga ik de staanders op de betonvloer of op de borstwering bevestigen?

- draadeinden meestorten in de de betonvloer, moeten ze wel al op exact de juiste positie zitten.
- borstwering metselen van hoveniersblokken van 15*15*60. Hierin verticaal gaten boren en draadeinden in vastzetten met chemisch anker.

Of is er wellicht nog een hele andere manier om het tuinhuis te gaan funderen?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een plaatfundering met vorstrand. De plaat hoeft maar 10cm dik te zijn.

De stobbe moet je eerst uitgraven en daarna zorgvuldig aanvullen. Anders gaat de schuur zakken op die hoek.
 

Wart87

  • #3
Bedankt voor je reactie! De plaat kan dus wel iets dunner, goed om te weten! Ik zal kijken hoeveel ik nog van de stobbe kan verwijderen en hoop dat ik niet al te veel last heb van de wortels van de beuk..

Hoe zou je adviseren om de staanders (15x15) te bevestigen op de betonvloer, of anders op de borstwering?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Staanders kunnen op de borstwering.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu