Vuren of grenen ???

Smekke

  • #1
Beste vrienden ,,,,
voor mijn speelhuis heb ik nog een klein probleem ,,,, wat hout gebruik ik het best voor mijn speelhuis ,,,, vuren of grenen ,,, wat is het best bestand tegen weer en wind ?? wat heeft het gemakkelijkste onderhoud ,
wie geeft me raad ???
alvast bedankt :)

verplaatst naar juiste rubriek - mod
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Voor buiten dus? Dan zijn beide houtsoorten niet echt geschikt.

Denk bv. aan kastanje, eiken, een verduurzaamde of een hardhoutsoort.
 

Smekke

  • #3
:( ..... hallo , nu mijn geraamte contstuctie er staat , krijg ik twijfels ,,,, de ene vertelt dit, de andere vertelt dat ,,, mijn vraag , wat zet ik het best als planchetten rond mijn constructie ,,, vuren of grenen ,,, wat is hét verschil , wat is hét sterkste , wat heeft het minst onderhoud ,,,
wie geeft mij goede raad ???
alvast bedankt :oops:
 

Smekke

  • #4
Ik weet niet , maar ik dacht dat de meeste tuinhuisjes toch in zulke houtsoort zijn , niet ??
ik denk dat het anders wél kostelijk zal worden, u kan de foto van mijn speelhuisje hier verder zien in het gesprek met ,, peter dacht ik ,,,,
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik had de link met je ander topic, Boog in hout maken nog niet gelegd. Het is dus verstandig wat meer informatie te geven bij zo'n vraag.

Als er een dak over komt kan alles wat niet in de regen zit best van vuren, al zal het wel minder lang mee gaan. Hout wat in de regen zit, vraagt om een iets betere duurzaamheidsklasse. Er zit in grenen wel verschil in duurzaamheid. De delen die in contact staan met de grond vragen om een nog betere duurzaamheid.
 

Ciecie

  • #6
Aangezien het om een speelhuis gaat en het moet geen 20 jaar meegaan (kindjes worden zo rap groot) zou ik opteren voor ceder planchetten. Het hout gaat vergrijzen en hoeft dus niet behandeld te worden.
 

H@ns

  • #7
Grenen voldoet prima! Vuren is te bros, splijtgevoelig, noestig en niet duuraam.
Amerikaans Grenen is het best geschikt
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Amerikaans grenen heeft in de link die ik gaf dezelfde duurzaamheid als vuren.
 

Smekke

  • #9
Speelhuisje voor de kids , heb ondertussen de bogen al ingew



aangepast - mod
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu