Constructie voor dragende balk boven raam

Pieterq

  • #1
Hoi,
ik heb een vraag hoe ik het beste een dragende balk boven mijn raam moet gaan plaatsen. De situatie is als volgt: bovenop een bestaande steens muur (bestaande uit gebakken stenen) is een nieuw binnenblad gemetseld tot een hoogte van ongeveer 7 meter. Een nieuw buitenblad is gemetseld vanaf de grond op een verstevigde fundering. Bij elk raam is een latei ingelegd in de helft van de oude steensmuur aan de buitenzijde.


Voordat de nieuwe buitenmuur en binnenmuur waren opgemetseld zat er een heel oude scheur boven mijn raam in de steensmuur. Te zien op onderstaande foto. Daar zie je ook dat maar 1 latei is geplaatst. Nou moet er precies boven het raam een balk van 7x22cm worden geplaatst op een afstand van 30cm boven het raam. Links en rechts van het raam komen ook nog drie balken.


Bij een ander raam is in de steensmuur een sleuf uitgehakt waarin een h-profiel is gelegd met een diepte van 10cm. Door de scheur twijfel ik of ik onderstaande constructie opnieuw kan uitvoeren. Is dit gewoon te doen?


Ik ga sowieso eerst een zelfdragende latei (?) plaatsen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Die lateien zijn vast door een constructeur bepaald. Aan hem kan je dus ook vragen hoe het geplaatst moet worden. Let bv. ook op de opleglengtes.

Je moet aardig breken en aanhelen, ik zou de stenen rond de scheur weghalen en opnieuw opmetselen.
 

Pieterq

  • #3
Hoi, dank voor je reactie.
Ik heb de aannemer langs gehad om te vragen hoe hij het zou doen. Antwoord: leg dezelfde latei erin als aan de 'buitenkant' en dan een gat uithakken voor de balk. Nu hij weer weg is, vergeten het volgende te vragen.

Heb drie vraagjes:
- wat bedoel je met opleglengte?
- jij zou de stenen weghalen en opnieuw opmetselen. Het is een steunmuur, hoe kan ik dat het beste doen?
- het is korte latei. Als ik eenzelfde latei erin leg, wordt deze dan 'vanzelf' dragend?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Opleglengte is de lengte van de oplegging :denk:

Het opnieuw opmetselen van een draagmuur moet je eerst een tijdelijke ondersteuning maken. Ook daar kan de constructeur in adviseren.

Een latei wordt niet vanzelf dragend. Je moet alles goed onderkouwen met krimparme mortel. Stalen lateien worden vaak met zeeg uitgevoerd.
 

Pieterq

  • #5
Oplegging..., had het zelf kunnen bedenken :lol:

Mijn aannemer die het huis om mijn huis heeft gebouwd, gaf aan dat de scheur geen probleem kon opleveren. Gewoon een latei aanbrengen zei hij. Daarvoor kon ik eenvoudig de resterende drie stenen wegtikken (zie foto) 1 aan elke zijde van het raam voor voldoende opleglengte. Ik hoef dus maar weinig te breken voor een latei als ik dezelfde gebruik die je net op de foto nog kunt zien.

Maar die latei wordt dus niet vanzelf zelfdragend. Wat voor een stalen latei zou ik hiervoor het best plaatsen? Hoe ziet zoiets eruit? Klein h-profiel ofzo?

Ik was van de week bij een bouwmaterialen zaak met de vraag voor krimpvrije mortel voor het onderkouwen van de groene profiel op de foto. (Geen g.mm. trouwens) Krimpvrije mortel wordt hier blijkbaar niet gebruikt door de aannemers. Wel mortel voor ondersabelen. Uiteindelijk met een zak naar huis gegaan met gewoon goede mortel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ondersabelingsmortel is ook krimparm.

Ik zou een betonlatei gebruiken. STaal kan ook, zolang het de juiste bescherming heeft. Maar in dragende muren hoort het eigenlijk door een constructeur bepaald te worden.

Omdat je hier toch moet slopen en metselen, is het een kleine moeite de scheur meteen goed weg te werken. Dan heb je ook geen risico dat deze terugkomt (mits de ontbrekende latei de oorzaak van de scheur was).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu