Voorzetwand / raamkozijn / isolatiemateriaal

Jamesco

  • #1
Beste lezers,

Wij wonen nu enkele maanden in ons appartement (jaren 60 appartement). We hebben de woning eerst verbouwd en de wanden in de slaapkamer laten stucen. Nu hebben we alleen veel overlast van onze buren in onze slaapkamer. Hier horen we vaak midden in de nacht de buurman heel luid hoesten.

De slaapkamer is niet al te groot (L360 bij B260). Het bed moet ivm deur naar het balkon helaas in de breedte staan. Tussen het bed en de muur (de muur tussen de buren en ons) is 55cm. Dat is dus niet zo heel veel ruimte, maar we slapen liever goed dan meer ruimte in de slaapkamer!

Het liefst kies ik voor een oplossing die zo min mogelijk ruimte in beslag neemt, maar volgens mij ontkomen we niet aan een voorzetwand toch?

Ik begrijp dat de voorzetwand zwevend geplaatst moet worden. Ik zat zelf te denken aan een houten frame, glaswol en twee of drie lagen gipsplaten of osb plaat en daar gipsplaten overheen. (voldoet dat? En is dit een goede manier van luchtgeluid isoleren?).

Er zitten enkele haken en ogen (zie bijgevoegde foto’s) aan het plan waar ik graag jullie advies over hoor:

1. Het raamkozijn sluit vrijwel (4,5cm speling) aan de muur waar de voorzetwand dient te komen. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik zat zelf te denken om een houten balk te plaatsen tussen het glas en de nieuwe muur, om het kozijn na te bootsen.



2. Rechtsboven de muur zit een uitsparring waar enkele leidingen lopen, deze lopen naar de schacht waar de standleiding zit (naast de wasmachine). Hoe bouw ik hier om heen? Iemand suggesties?





3. Daarnaast is de houten vloer net gelegd, kan ik de voorzetwand daarop plaatsen of zal ik een deel van de houten vloer moeten weghalen?



4. Daarnaast zit er een plint vast aan de muur, hoe los ik dat op als ik de voorzetwand plaats (dat probleem zit vooral aan de rechterkant van de voorzetwand).
Zie de plint hierboven in de afbeelding.

Ik hoor graag jullie mening en advies!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zijn ook van die vlokkenschuim platen die je op de muur kan lijmen. Ik weet niet hoe de geluidsisolatie is ten opzichte van de voorzetwand.

Anders inderdaad een los frame van hout en dubbel gips. Het frame rondom 1cm loshouden. De onderkant op schuimband en de andere naden rondom volstoppen met glaswol. De gipsplaten ook loshouden (4mm) en die naad afkitten.

Bij het kozijn bv. eerst een afwerklat van de dikte van de wand plaatsen. Bij de koof eromheen werken (op dezelfde manier vrijhouden).

De wand kan je rondom vast zetten. Er zijn zelfs akoestisch ontkoppelde bevestigingsmiddelen voor.

De laminaatvloer kan je beter een stukje verwijderen. Als je een cirkelzaag hebt kan je die exact op diepte instellen.

Zo'n frame kan je prefab op de grond in elkaar schroeven. Eventueel in delen als de kamer niet groot genoeg is. Dat kan je veel makkelijker de stijlen vastschroeven.
 

Jamesco

  • #3
Oké het gaat een voorzetwand worden.

Dan nog paar vragen:

1. Is het erg als het isolatiemateriaal de bestaande muur raakt? Want hoe krijg ik het isolatiemateriaal anders recht op gehouden?

2. Kan ik het beste een gipsplaat of gipsvezelplaat gebruiken? En hoeveel lagen?

3. Is er nog een verschil tussen hout en metal studs wat betreft geluidsisolatie?

4. Maak ik de onderkant, zijkant en bovenkant vast met schroeven aan de betonnen vloer, muur/raamkozijn en plafond?

5. Wat bedoel je precies met akoestisch ontkoppelen?

6. Schuimband komt om het hele frame heen om het te ontkoppelen toch? Kan ik hiervoor ook ander materiaal gebruiken? Ik zie namelijk bij de bouwmarkten online dat het vaak hele dunne strookjes zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
1. Nee. Gebruik platen isolatiemateriaal. Dat klem je makkelijk tussen de stijlen. Geen dekens dus.

2. volgens mij is een gipsvezelplaat iets zwaarder. Dus beter. 2 lagen.

3. Ik vermoed (maar weet niet zeker) dan metal stut iets beter presteert.

4. Ja, behalve aan het kozijn.

5. De schroeven rondom geven een (theoretisch) geluidslek. Voor optimaal resultaat gebruik je ontkoppelde bevestigingsmiddelen. Die geven het geluid niet door maar zetten de wand wel stevig vast.

6. Schuimband is een paar mm dik en daar speciaal voor bedoeld. Vooral eronder moet je het juiste (drukvaste) materiaal gebruiken. Zijkant en bovenkant kan je volstoppen met isolatie.
 

Jamesco

  • #5
Oké helder,

1. Isolatiemateriaalplaten, waar moet ik dan aan denken? Kan dat ook gewoon steenwol zijn? En haal ik die gewoon bij de bouwmarkt (zie ze namelijk niet in juiste formaat/dikte bij de grote bouwmarkten)? En als ik met metal studs werk, kan ik daar niet gewoon steenwol tussen klemmen (in de metalstuds zit toch een inkeping?)

2. Oké het beste is dus gipsvezelplaten en 2 lagen, maakt het nog uit hoe dik deze platen zijn? Of zijn die van een bouwmarkt doorgaans gewoon prima? Formaat is 120x60 van de platen die ik heb gevonden.

Is het daarnaast verstandig om eerst een rij verticaal te plaatsen en daarna horizontaal?

3. Oké

4. Is het niet erg als het frame bij het kozijn los staat? Zit dan natuurlijk wel vast aan het plafond/vloer/andere wand.

5. Waar koop ik deze bevestigingsmiddelen?

6. Oké het schuimband dat ik vind bij de bouwmarkt is inderdaad een paar mm dik, maar ook maar een paar mm breed. Ik neem aan dat het de hele onderkant van het frame moet bedekken toch?

7. En moet ik de naden van de gips(vezel)platen afkitten? Is daar speciale kit voor?

8. Even dubbelcheck: om het hele frame komt isolatiemateriaal, zodat deze ontkoppeld wordt van de muren/plafond en vloer toch? Op de vloer komt (het liefst) schuimband. En plafond, achterkant van het frame mag gewoon isolatiemateriaalplaten zijn?

(excuus voor alle vragen, wil heel graag de best mogelijke oplossing voor het geluidsoverlast creëren)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
1. Glas- of steenwol. Als de bouwmarkt niet het juiste formaat heeft, ga dan naar de groothandel. Waarschijnlijk nog goedkoper ook. Ook bij metal stut geen dekens, maar platen gebruiken.

2. Gebruik kamerhoge platen. Die van 1.2m breed werken een stuk sneller. Beide lagen verticaal, maar wel de naden laten verspringen.

4. Nee

5. Zoektermen: Trillingsdemper voorzetwand, muurdemper voorzetwand, geluidsisolatie ontkoppelde schroeven

6. Het band wat ik ken is 15 of 20mm breed. Hoeft niet zo breed als het profiel.

7. Gipsplaten rondom afkitten met acrylaatkit.

8. Niet te ingewikkeld maken. Het frame hou je rondom los vanwege contactgeluid. De kier afdichten met isolatiemateriaal. Aan de onderkant is dat schuimband vanwege het gewicht wat erop komt.
 

Jamesco

  • #7
Het frame staat nu, spouw is ongeveer 5cm.

Ik kon alleen geen isolatieplaten vinden met het juiste formaat. Kan ik ook dekens gebruiken en dan plasticfolie strak achter de metalstuds plakken? Of is er een andere manier?

De metal studs staanders staan met de rug naar elkaar toe.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Dekens zakken uit en zijn dus niet echt geschikt.
 

Jamesco

  • #9
Ook niet als ik er een soort sandwich van maak met aluminium noppenfolie of plastic folie?
 

Jamesco

  • #10
Oh ik heb trouwens deze gekocht. Er staat dus wel plaat bij, maar het is vrij zacht spul.

Steenwol ....(merk) Base bouwplaat Rd 1,35 1200x600x50 mm
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Die is prima geschikt :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu