Afkortzaag: motor draait, as niet

CaraPils

  • #1
Ik zit dus met een Metabo afkortzaag waarvan de motor wel gewoon draait maar de as waarop het zaagblad zit draait niet meer mee... Als ik aan de motor draai (nuja, het 'ding' op foto 2) dan draait de as soms wel heel ff mee en dan weer niet, voor de rest kan ik beiden gewoon vrij van elkaar draaien.

Weet soms iemand of hier nog iets aan te doen valt? Ik zou de as er volledig afhalen en zien wat er binnenin zit maar ik gok dat daarvoor de seegerring eraf moet en dat zal pas tegen het weekend lukken, met een gewone (punt)tang krijg ik die er niet af, daarom dat ik hier al eens luister.



 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Tandwiel op de zaag-as is kapot of beschadigd, idem voor het tandwiel op het anker.
De seegerring moet idd verwijderd worden maar u kunt ook met gepast geweld het anker eruit trekken, aan het anker trekken en tegelijkertijd met een houten hamer op het anker tikken, komt normaal zo los.

Ga er maar van uit dat u geen onderdelen meer kunt krijgen en de machine afgeschreven is, ook als wel ergens nog wat onderdelen liggen is het de vraag of het lonend is.
Ik kan geen onderdelen meer krijgen sinds een paar jaar.
 

CaraPils

  • #3
Excuses voor de late reactie.
Bedankt Jan voor de uitleg, ik heb het anker er gisteren idd uitgekregen maar ondertussen toch maar al om een nieuwe geweest. Op het eerste zicht geen schade of slijtage te zien, ik bekijk het dit weekend nog eens wat beter.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Plaats even een detailfoto van het tandwiel op het anker en vermeld ook het type, dan kan ik het eventueel voor u opzoeken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu