Planken kast / Gipswanden / Draaggewicht

Sniffertje

  • #1
Heb in mijn huis een kast van ongeveer 1 x 1 meter en hier wil ik planken inmaken van 1x1 meter.

Echter mijn wanden zijn gipswanden en weet niet zo goed hoe ik het moet maken.

Ik wil eigenlijk een draaggewicht van zo'n 200 kilo per plank van 1x1 meter.

Hoe kan ik de platen het beste monteren op een gipswanden muur?
Ik zat zelf te denken om raggels te monteren en daar de platen op te lekken, maar weet niet hoe die raggels te monteren en hoe groot die raggels moeten zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
200 kilo op de planken zal niet lukken, u moet dan balken naast elkaar leggen.
Ik ben over het algemeen niet nieuwsgierig maar dat is u gelukt, wat moet er op de "planken" komen te liggen/staan ?
 

Sniffertje

  • #3
Er moeten gewoon 6 dozen op komen staan met ieder een gewicht van maximaal 30 kilo. In werkelijkheid zal het waarschijnljk minder zijn, maar dat moet wel het maximale zijn 180 kilo.

2 latten aan de zijkant van de kast en daar een plaat op zou dus niet werken?

wat bedoel je met latten?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Zet dan maar een vrijstaande stalen stelling in de kast.
Waarbij ik hoop dat de vloer de 1200 kg/m2 kan dragen
 

Sniffertje

  • #5
Wat is het maximale draaggewicht wat ik per plank zou kunnen creeeren met 2 latten aan de zijkan in gips/gasbeton binnenmuur en daarop een plaat van 1x1 meter?

Wat voor schroeven/pluggen te gebruiken om de latten vast te zetten?
Afmeting van latten en plaatwerk?


Ik kan het gewicht wel flink naar beneden halen, dat is geen enkel probleem, maar moet ik wel weten wat wel mogelijk is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Als je die latten ook op de vloer laat steunen, moet het wel lukken.

Ik zou er ook een vrijstaande stelling voor maken. Planken zijn niet altijd stevig genoeg, als je die met latten moet verstevigen kan je net zo goed een stelling timmeren.
 

Sniffertje

  • #7
Wil eigenlijk echt met dragende platen werken en niet met een stelling en poten. Kan evt nog een extra lat onder aan de achterkant (dat is een buitenmuur).
 

Sniffertje

  • #8
Heb nog even naar het gewicht gekeken, maar ik red het met 100 a 120 kilo per plank wel. Zou dat te dragen zijn?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Bedoel je met gipswand: gipsblokken of gipsplaten? Welke dikte?

Zoals gezegd kan je de rachels tot de vloer laten doorlopen, dan hoeven de pluggen niet het gewicht te dragen.
 

Sniffertje

  • #10
Mijn achternuur is een dragende muur dus ik ga hem daar met een raggel op monteren, de voorkant met pootjes van hout.

wat voor plaatmateriaal gebruiken dat niet door zakt?
wat voor dikte gebruiken voor de pootjes en achterkant raggel?

bedankt
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Ik denk niet dat er plaatmateriaal bestaat dat niet gaat doorzakken bij zo'n formaat en belasting.
50 x 50 (netto 44 x 44) lijkt me de minimale maat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Multiplex van 40mm of 18mm met verstevigingslatten buigt over een meter lengte nauwelijks door.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu