Overkapping 5x5

Henk72

  • #1
Ik wil mijn parkeerplekken overkappen, vanuit de bouw is er een staalconstructie aangebracht waardoor ik een HEA (160?) ligger beschikbaar heb over de gehele breedte.

Verscheidene buren hebben vanuit de bouw ook een aanbouw die er van bovenaf als volgt uitziet:



Als balkmaat hebben zij 70x195, de horizontale balken zijn volgens mij 70x175. Helaas kan ik in de balkenschuif niet controleren of dit nog conform de eisen is, aangezien deze maar tot een hoh van 610mm gaat.

Verder zijn de horizontale balken vastgezet met aan elke kant 2 houtdraadbouten die op de kopse kant zijn ingeschroefd. De balken zijn dus haaks op elkaar gemonteerd.

Nu was ik in de bouwmarkt en zag daar tellerkopschroeven, volgens de medewerker was dit makkelijker te monteren zonder voorboren en kon de draad dan ook een maat dunner.

Nu lees ik echter overal dat je voor zulke haakse verbindingen balkdragers moet gebruiken, ik ben er niet erg gecharmeerd van omdat het allemaal zichtwerk is. Is dit per sé nodig of voldoen die tellerkopschroeven ook? Welke maat schroef zou ik dan moeten gebruiken, 8.0 x140/60?

Moeten er dan twee schroeven per kant per balk, dus in totaal 4 per balk (links en rechts 2)?

Het ligt in de bedoeling om Vuren C24 hout te gebruiken 'gewolmaniseerd' en dit na 1 jaar (ivm drogen anti-rotlaag) te beitsen met het motief zichtbaar, is dat een goed idee of is zulk hout niet mooi te beitsen? Voor de duidelijkheid: het geheel komt niet in aanraking met de grond omdat het op het schuurdak en op de HEA ligger komt te rusten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu