Groot gat in betonvloer dichtmaken

Erikje66

  • #1
In de wc komt een hangend toilet. Er is een groot gat gemaakt in de betonvloer om de rioolafvoer om te leggen. Het gat is behoorlijk groot: zo'n 40 x 20 cm, zie foto's. Je kijkt zo de kruipruimte in. Die is niet toegankelijk trouwens.

Dat gat moet natuurlijk dicht, zodat we er kunnen tegelen.
Hoe zal ik dat aanpakken?

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Hm, lastig geheel lijkt me zo.
Heb je betonijzer doorgeslepen om dit gat te maken?
Rust er een steunmuur op de vloer in de buurt van dat gat?
Heb je het inbouwgedeelte al helemaal vast zitten? of staat die plaat er nog los voor?
 
  • Like
Waarderingen: KMark

Erikje66

  • #3
Ja, betonijzer doorgeslapen inderdaad.
Steunmuren? Geen idee. De ene muur is de betonnen muur met de buren, de anderen zijn gipsblokken meen ik. Het zal qua constructie wel een beetje meevallen.
De plaat zit nog los, dus die kan er zo weer af.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Nou, ik hoop dat de vloer niet teveel verzwakt is.
Om het dicht te kunnen storten zal je op de een af andere wijze het gat van onder af dicht moeten maken.
Dus alles weer weg halen op de pijp na.
Gaten rondom in de zijkant boren voor pluggen waar je wat kozijnankers in kan schroeven. Om zo hechting te krijgen tussen het beton wat je er in stort en de vloer.
Dan twee of meer platen hout of planken onder de vloer aanbrengen die precies om de pijp heen sluiten en die ruim groter zijn dan het gat.
Een aantal schroefogen in de platen hout.
Balkjes over het gat leggen en dan de platen hout met stevig ijzerdraad door de schroefogen over de balken heen strak trekken en draaien.
Dan de kieren rondom dichtpurren.
Kozijnankers in de pluggen en dan rustig wat beton er in gieten en hopen dat het niet wegloopt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Wat voor vloer is het? Zie hier voor voorbeelden. Van welk gedeelte is het ijzer weggeslepen? Is de vloer geisoleerd?

In aanvulling op het verhaal van Frank. Goed het beton schoonmaken, en aanbranden voor het storten. Het beton maak je vrij droog aan. Dan loopt het ook minder snel weg. Door er in te porren wordt het wat vloeibaarder en gaan alle kieren dicht.

Als je normaal niet onder de vloer kan, heb je nu nog de gelegenheid er even onder te kijken (inspectie op vreemde zaken). Met een spiegel of camera.
 

De Bob

  • #6
In de zijkanten van het gat betonijzer steken via geboorde gaten, dan wordt het wat sterker.
 

Celeritas

  • #7
Daar waar het gat zit, valt er verder niets te dragen. Het zit immers onder de wc. Ik zou er piepschuim platen insteken en vervolgens een eerste laag zandcement op aanbrengen. Dan de gaten verder opvullen met pur en vervolgens een tweede laag zandcement.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Zandcement is niet stevig genoeg voor een vloer. Dat het niets hoeft te dragen betekent niet dat je mag aanprutsen. Eerst een betonlaag maken dus.

Maar ik denk dat de klus al af is inmiddels.
 

Erikje66

  • #9
Iedereen die tips heeft gegeven om dit gat in de wc dicht te maken: dankjewel!

Zo heb ik het gedaan: draadeind in de isolatie geprikt, daarop een prachtig maatwerk figuurgezaagd plankje gelegd en de randen met pur gedicht. Gaten geboord in het bestaande beton en daar pluggen en draadeind in als wapening. Randen aangebrand met beton poeder en gestort met lichtgewicht beton.

Een ziehier het resultaat nadat het getegeld en gevoegd is. Knap tevreden!




 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat aanbranden niet met poeder, maar een cementpapje hoop ik?

Verder: :prima:
 

Erikje66

  • #11
Oei, eh....
Ik dacht dat "aanbranden" gewoon met poeder ging. Eerst natspuiten, dan cementpoeder er tegenaan. Niet dus...

Nou ja, de vloer is stevig. Ik heb er op gestaan en er gebeurde helemaal niets. Nu met tegels erover zal dat helemaal geen probleem meer zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Kan vast niet veel kwaad. Weet je het voor de volgende keer ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu