Motor knikarmscherm afstellen

Jos withagen

  • #1
Hallo allemaal,
Ik heb n tweedehands electrisch knikarmscherm gekocht.
Het scherm knalt te hard dicht en de motor blijft zoemen als ik de schakelaar niet op de middenpositie zet.
Ik heb geen idee welke motor het is, kan er ook nergens n afbeelding van vinden.
Komt iemand deze foto's van de motor bekend voor én kan je me vertellen hoe ik m moet afstellen.
Superbedankt.




Drie van de vier dezelfde foto's verwijderd, mod.
 

Lehciam

  • #2
De foto is niet heel duidelijk maar de twee gekartelde wieltjes zijn om af te stellen, een voor boven en een voor beneden. Vaak staan er bij de afstelwieltjes pijlen in combinatie met een plus en min teken afgebeeld, deze pijlen geven de draairichting van de motor aan. Het wieltje waarvan de pijl correspondeert met ''naar boven lopen'' moet je dan naar de min draaien. Staan er geen pijlen (meer) afgebeeld zul je moeten gokken. Hou er wel rekening mee dat als je aan het verkeerde wieltje draait de benedenafstelling ook veranderd. Succes.
 

Jos withagen

  • #3
Hoi Maich,
Dank voor je advies. Ik ga t probeten.er is maar weinig ruimte om er goed bij te kunnen en het lijkt erop dat t ene ( kleine) wieltje helemaal rond is. En ze beide " vast" zitten.
Bedankt voor je support.
 

Jos withagen

  • #4
Hoi Maisch,
Ik ben vandaag bezig geweest met jouw advies. Echter, er zit maar 1 ( rood) gekarteld wieltje met, op het metaal aangegeven, de symbolen < >. T andere rode dingetje is geen wieltje oid en kan ook helemaal niet bewegen.
Vervolgens heb ik de schakelaar in de > richting gezet ( afrollend dus) en naarmate ik het wieltje verder in de > stand draaide, rolde het scherm steeds verder af. Dat was oké dus.
Met dat gegeven dus ook de schakelaar de andere kant op gezet, ( dus inrollend) met het symbool in de < richting. Ik verwachtte dus t zelfde in de < richting. Maar helaas, er gebeurde niets. Vervolgens het gekartelde wieltje helemaal in de < richting gedraaid, maar helaas het scherm bleef doorrollen en de motor bleef doordraaien terwijl het scherm al helemaal ingedraaid was.
Weet je of ik misschien " ergens" n schakelaar moet omzetten, of het gekartelde wieltje moet " uittrekken" ( zoals bij n horloge) ? Overigens heb ik dat ook geprobeerd, maar geen beweging erin te krijgen.
Misschien heb je nog n advies voor me, of heeft iemand wellicht de handleiding.
Alvast superbedankt weer.
 

Jos withagen

  • #5
Hoi Maisch,
Bijgaand nog n duidelijker foto.
 

Lehciam

  • #6
Beste Jos,

Je hebt altijd twee wieltjes of stelschroeven nodig om een motor af te stellen, een voor de boven en een voor de benedenafstelling.

Het andere wieltje zit waarschijnlijk aan de andere kant van het metalen deel met het ''rode bolletje''

Succes.
 

Jos withagen

  • #7
Hallo Maich,
Hartstikke bedankt. Ik heb t " tweede" wieltje gevonden. Is van buitenaf niet zichtbaar en ik kon er met mn vingers niet goed tussen. De kap even wat los geschroefd en ja hoor.....toen was t zichtbaar. En...gelukt.
Dank je wel voor je hulp.
Vriendelijke groet.
 

Lehciam

  • #8
Beste Jos,

Fijn dat het gelukt is.
Graag gedaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu