Platen netjes opvullen

KlusserHouten

  • #1
Beste medeklussers,

Ik heb eigenlijk drie vragen die op elkaar lijken. Zelf wil ik graag alles heel netjes afwerken. Hopelijk hebben sommige van jullie een goed idee.

1. Momenteel zit er op zolder een houten plaat en daarboven een schuine plafond plaat (geen idee hoe die platen heten, maar worden vast vaker gebruikt voor zolder afwerking). Daartussen zit een kier van bijna een cm. Hoe kan ik dit het beste mooi afwerken? Dacht zelf aan twee lagen acrilaat kit gezien de verschillende materialen vast gaan werken. Maar vraag mij af of dit echt mooi wordt en de juiste oplossing is.



2. Zelfde soort vraag alleen dan met twee dezelfde soort materialen. Volgens mij zijn het beide platen met groene achterkant. Door een hoek zoals op onderstaande afbeelding zit er een richel wat niet zo strak/mooi is. Het gaat om de knieschotten op zolder. Ik dacht zelf aan een houtvul middel maar geen idee of het moet kunnen werken en fatsoenlijk aan te brengen is. Zie afbeelding hieronder



3. De plafond platen zitten nogal wat scheuren op de naden. De naad lijkt alleen net niet breed genoeg om er echt kit in de spuiten. Iemand een idee hoe ik dit netjes kan afwerken, het kan werken en ik het netjes kan overschilderen? Het lijkt alsof de vorige bewoners er al iets van een kit half op/in hebben gesmeert wat het wat lastiger maakt.

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Kit is er om kleine kiertjes en naden mee weg te werken.
De naad op de laatste foto zou wel gekit kunnen worden.
Beetje lastig beoordelen zo.

De eerste twee situaties moet je met een afwerklat afwerken. Zulke kieren dichtkitten wordt een grote smeerboel en ziet er niet uit.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
De tweede naad kan je proberen uit te krabben met een driehoekskrabber. Daarna met acrylaatkit dichtmaken.
 

KlusserHouten

  • #4
Dankjullie, ik ga het inderdaad proberen. Hoe werkt dat met een afwerklatje? Dit zou dan precies de juiste hoek gemaakt moeten worden toch? Is dit niet extreem lastig? Zou een bepaald vulmiddel niet beter werken?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Bij een bouwmarkt waar men ook hout zaagt kan zo'n latje zonder probleem voor je gezaagd worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu