TV / Computer wand meubel.

Daxyhr

  • #1
Ik heb het volgende idee:


Nu zit ik te twijfelen hoe ik het werkblad het beste kan zetten zodat deze blind gemonteerd lijkt.

Het idee is dat ik rachels van 80x80mm op de muur schroef:

(Ik heb de rachels van de bovenste gedeelte van het meubel nog niet getekend).

Vervolgens klem/schroef/kit ik de twee uitstekende bladen vast tussen rachels.

Tot slot werk ik de rachels dan af met plaat materiaal om het resultaat van de bovenstaande foto te verkrijgen.

We willen graag dat het onderste blad 40cm uitsteekt en het bovenste blad 20cm.

Mijn vraag is nu of dit stevig genoeg is om een blad dat 40cm uitsteekt om deze manier te monteren? Of gaat dit breken als 1 van mijn kinderen zich hier een keer op afzet? Welk hout en hoe dik kan ik dit blad het beste maken?

Of heeft iemand nog andere ideeën hoe ik dit zou kunnen realiseren?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Op zich zou het stevig genoeg zijn lijkt me.
Maar het valt en staat met het gebruikte houtsoort.
Spaanderplaat en mdf lijken me dan minder geschikt, multiplex is een stuk stijver en steviger.
Welke dikte wil je gebruiken en wat voor afwerking denk je aan?
 

Daxyhr

  • #3
Het liefst zo dun mogelijk. Aangezien het anders weer in de weg zit. Ik denk echter dat 18mm te dun is, dus dan misschien 36mm? We willen het graag hoogglans wit schilderen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ja, 2x15 of 2x18 lijkt mij ook de juiste maat.
Die dikte aan één stuk lijkt me een stuk duurder.
Neem wel een goede kwaliteit multiplex (foutenvrij) Het wil voorkomen dat midden in een plaat de lagen niet allemaal correct zijn.
Als je hem daar doorzaagt kan je precies in een gat of reparatie zagen.
 

Daxyhr

  • #5
Ok. Bedankt voor de tip.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het is steviger als je het blad+frame eerst in elkaar zet en dan compleet tegen de muur plaatst. Het balkje onder en boven het blad kan je dan aan het blad vastlijmen zodat het een momentvaste verbinding wordt. Het balkje boven het blad bij voorkeur over de hele breedte maken.

Wat voor maat blad en balkjes had je in gedachte?
 

Daxyhr

  • #7
Ik wilde er idd kit tussen smeren en dan met bouten de balken om het blad heen klemmen? (dus volledig door beide balken en het blad.

De balken op de muur wilde ik met 80x80mm uitvoeren en het blad zat ik dus aan 30 of 36mm te denken. de platen tegen de balken aan (dus die de muur afdekken) met 12 of 18mm afwerken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Je moet je wel realiseren dat het afwerken van de randen van multiplex wel even aandacht vraagt (dat geldt overigens ook voor mdf). Misschien moet je dat doen met kantenband.
Voor de verticale delen zou je ook voorgegronde mdf kunnen gebruiken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Kit en bouten wordt nooit zo sterk als eerst lijmen.

De kopse kant van plaatmateriaal kan je ook afwerken met een massieve lat. Evt. infrezen onder 45°.
 

Daxyhr

  • #10
Ok nogmaals bedankt voor de tip.

Ik kwam voor het werkblad ook nog een ander idee tegen. Ipv dat het "vast" zit op muur zoals hierboven leek het mijn vrouw ook wel prettig als het weg te klappen is (zovaak zullen we er niet aan zitten werken)..

Zou een werkblad als deze:



aan de muur gezet kunnen worden met beugels als deze:


En bij een breedte van 246cm hoeveel van deze beugels zou ik dan moeten plaatsen? Ik neem aan dat 2 (1 aan iedere buitenkant) niet voldoende ondersteuning zal bieden?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Commerciële links even vervangen door de betreffende plaatjes. Dit soort links zijn niet de bedoeling op Klusidee.

Bij de steunen stond ook nog dat ze met zijn tweeën 200 kg konden dragen mits de muur sterk genoeg is.

Dus dat lijkt mij wel voldoende.
Als je ze beide op 1/4 van de lengte naar binnen zet komt het vast wel goed.
 

Daxyhr

  • #12
Frank schreef:
Commerciële links even vervangen door de betreffende plaatjes. Dit soort links zijn niet de bedoeling op Klusidee.
Mijn excuses daar stond ik even niet bij stil.

Het blad is echter spaanplaat dat gelamineerd is (38mm of 28mm dik). Gaat dat dan niet doorhangen in het midden? Eventueel kan ik ook gewoon het idee van multiplex blijven gebruiken. Ik weet alleen niet of ik de hoogglans afwerken ook zo kras vast krijg als een aanrechtblad als hierboven.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Zelf multiplex met verf afwerken geeft een heel ander uiterlijk dan een gelamineerd product.

Als je het echt heel strak wilt hebben zou ik voor een gelamineerd product gaan.

Gezien het eigen gewicht van 30 kg zou een derde steun wellicht niet verkeerd zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu