Veer spannen van Harol serre zonwering

Jreitsma

  • #1
Hallo,

De spankabels van mijn harol vz5000 zonnescherm op mijn serre zijn geknapt en ik heb reeds nieuwe. Nu weet ik alleen niet hoe ik de kabels opnieuw op spanning moet brengen. Moet dat met de dwarsbalk naar beneden uitgerold of juist helemaal naar boven ? In welke positie staat er meeste spanning op de kabels ? Hoe krijg ik de veer op spanning, kan dat met de hand ?
Heeft iemand een goed advies in welke volgorde ik dit best kan aanpakken ?

Met groet,
Job
 

Ruuud

  • #2
Een paar weken geleden heb ik dit ook proberen uit te vinden omdat ik het scherm wilde verwijderen ivm voegwerk.

Uiteindelijk heb ik het geheel slechts verplaatst ipv demontage omdat er naar mijn idee geen stand was waarin de kabels 'ontspannen' zouden zijn; de veer trekt het geheel namelijk altijd strak.

Ik zou denken dat je de veer verder zou moeten uitrekken om deze los te haken van het kabelkatrol waar deze aan gehaakt zit.

Mocht ik het toch nog ooit moeten doen dan zou ik iets maken dat om het uiteinde van de dwarsbalk haakt, en dmv combinatie van een lang draadeind en moeren dit bevestigen aan de haak van de veer, zodat ik deze veer handmatig verder kan uitrekken en vervolgens loshaken.

In de technische fiches van Harol is hier helaas niets over te vinden.
 

TheoN

  • #3
Hoi,

ik zag je vraag en ik krijg binnenkort hetzelfde issue.
(ik heb geen idee wat voor spanning erop die veer staat.
het zal waarschijnlijk geen 100 kg zijn.)

Als ik de knikarmveren zou moeten spannen/ontspannen dan zal ik een 4 mm draadeind (80cm )gebruiken of zo'n rechte chrome stalen kleerhanger en dan aan het uiteinde een haak maken.
Dan boor je een 4 of 5 mm gat in een stevig houten balkje en stopt het andere uiteinde van het draadeind of de dikke uitgevouwen kleerhanger in dat gat en buigt een stuk van het draadeind om, zodat je het balkje kan gebruiken als een handvat.
Doe de veer zover als mogelijk door de buis van de knikarm en haak met je zelfgemaakte haak in het oog of haak van de veer.

het zal niet volgens de regels zijn maar mijn inziens werkt het wel, je moet wel met z'n 2en zijn, dit om de haak of oog van de veer te begeleiden.

PS dit is mijn allereerste respons en dag op dit forum klusidee, maar ja misschien helpt het je
Oja, het bovenstaande is wel op eigen risico.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu