Aansluiten kastschakelaar in kelderkast

B. Hendriks

  • #1
Beste iedereen,

ik wil zelf een kastschakelaar in de kelderkast aansluiten (jaren '30 woning), zodat het licht automatisch aan/ en uit gaat bij het openen van de deur. Ook is de huidige aansluiting niet echt veilig/ netjes, dus wil het graag netjes oplossen. Heb zelf 0 verstand van elektra, maar het lijkt me niet heel ingewikkeld en zonde om hier iemand voor in te moeten huren. Ondanks de oude woning zit er een moderne stoppenkast in. Stroom haal ik er natuurlijk af van te voren.

Zie foto's in de bijlage. In de opbouwschakelaar zit een stopcontact en een schakelaar. Uit de muur hierachter komen verschillende draden, ik meen 1x groen/ geel, 1 bruin, 1 blauw. Deze zitten aangesloten op het stopcontact. Vanuit het stopcontact loopt een blauwe terug de muur in en komt die er boven weer uit (aangesloten op lamp), net als de geel/ groene (deze hangt hier los). Er loopt een zwarte draad naar de schakelaar hierboven. Vanuit deze schakelaar loopt er ook weer een zwarte draad de muur in, en komt die er boven weer uit (denk ik). Deze gaat via een kroonsteentje uiteindelijk over in een bruine draad. Heb zelf het overzicht niet meer.

Als ik de kastschakelaar wil aansluiten, welke draden moet ik dan waar op aansluiten? En hoe? Ik hoop dat iemand me hier wat inzicht in kan geven of bij kan helpen.





 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu