Controle stroomplan

Kimkkg

  • #1
Hallo mede klussers.

Graag zou ik jullie willen vragen of mijn stroom plan voor in de tuin klopt. In de afbeelding die ik hieronder toevoeg heb ik geprobeerd het schematisch weer te geven.
Er ligt een 5 dradige grondkabel en nu is het zaak dat ik de stopcontacten, lampen en schakelaars gaat monteren.
Mijn twijfel heb ik bij de aanleg van de schakelaars. Kan dit op deze manier. Ik heb het gevoel dat de wisselschakeling voor de lamp onder de overkapping niet juist is.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groet Kim

 

Peter_H

  • #2
Ik neem aan dat je met een 5 dradige grondkabel bedoelt een 4 aderige kabel met aardscherm.
Je hebt 2 schakeldraden ter beschikking. Voor een wisselschakeling heb je er 2 nodig en voor een enkelpolige schakeling één, je komt er dus één tekort.
Wil je de dimmer toch op twee plaatsen bedienen, dan kun je kiezen voor een pulsdimmer. Een draadloos systeem kan ook uitkomst bieden.
Ik weet niet wat je bedoeling is met de schakelaar bij de trampoline. Zoals het nu getekend is moeten zowel die schakelaar als die in de schuur aan staan. Het schakelen van alleen de nuldraad is niet toegestaan.
Verder ziet het schema er goed uit.
Houd er rekening mee dat de meeste schakelaars bedoeld zijn voor verlichting (max 10A) en niet voor bijvoorbeeld een terrasheater.
Een tweepolige schakelaar in de schuur waarmee je alles uitschakelt is ook geen overbodige luxe, kan handig zijn bij een aardfout.
 

Kimkkg

  • #3
Hallo Peter.

Allereerst bedankt voor je reactie.

Het betreft idd een 4 polige kabel. Mijn vermoeden betreft het te kort komen van 1 schakeldraad is dus juist.
Ip is de schakelaar voor de overkapping alleen voor de verlichting gepland en zijn de WCD daar niet geschakeld.
Dank voor de feedback, echt super. Heb ik direct wat aanvullende vragen als je het niet erg vindt:
Is het wel oké dat ik 2 bruine draden gebruik in de schakeling voor de overkapping?
Het idee van een draadloze dimmer had ik idd ook gezien. Een goed alternatief lijkt me.
En die extra 2 polige schakelaar om alles uit te schakelen ga ik zeker ook mee nemen. Maakt het qua ampere dan nog uit wat voor schakelaar ik neem stel dat ik ooit een heater wil aansluiten?😁

Nogmaals bedankt!
 

Peter_H

  • #4
Hallo Kim,

De wisselschakeling voor de overkapping zal niet werken, dit zal ook niet lukken met maar één schakeldraad ter beschikking. Kijk eens op https://www.klusidee.nl/Forum/topic/hotelschakeling-wisselschakeling-kruisschakeling.40858/ voor uitleg over een wisselschakeling.
Wat betreft de tweepolige schakelaar, schakel eerst grote verbruikers uit en dan pas de schakelaar, dat voorkomt inbranden. Eentje van 16A zal in dat geval langer meegaan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu