Elektra in de badkamer

ECL

  • #1
In de badkamer van mijn huurflatje wil ik een wasdroger bovenop de wasmachine zetten. De wasmachine is nu op een afzonderlijke groep aangesloten via een trekschakelaar. Deze groep zit achter een 30 mA aardlekschakelaar. Ik mag van de verhuurder geen extra groep in de meterkast bijplaatsen voor de droger, dus ik ben, lijkt me, veroordeeld tot gebruik van een wasser/droger wisselschakelaar. Die zou dan moeten komen op een plaats in de badkamer waar ik er nauwelijks bij kan.

Mijn vraag aan (bij voorkeur)installatie-experts is:
Ik wil de keuze-wisselschakelaar buiten de badkamer monteren op een gemakkelijk bereikbare plaats (namelijk de meterkast). Hieronder "hangen" dan twee (rand-geaarde) vaste wandcontactdozen, die in de badkamer zijn gemonteerd, buiten de zgn. zone 2. Daar kan ik dan de wasmachine en de droger op aansluiten.
Is deze constructie volgens de geldende regelgeving voor elektrische huisinstallaties toegestaan?

Tweede vraag: als ik de w/d-keuzewisselschakelaar vervang door een automatische energieschakelaar, die ik "vast" monteer in de meterkast, en waar de twee wcd's in de badkamer aan verbonden zijn. Mag dat volgens de huidige regelgeving?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu