Aarden van PV panelen én zonneboilerinstallatie

RogerM

  • #1
Omdat ik de laatste NEN1010 (2017) niet kan inzien, vraag ik me af wat de laatste voorschriften zijn mbt het aarden van PV panelen/installatie.

Vervolgens vraag ik me af of er ook iets gezegd wordt over zonneboilers. Ik kan me voorstellen dat áls PV panelen geaard moeten zijn, dat óók geldt voor de zonnecollectoren (in mijn geval heatpipes op een aluminium dakconstructie).

Nu onweerde het gisteravond en ik zag mooie flitsen voorbij trekken. Stel nu; ik sta te douchen en de bliksem slaat in de zonnecollectoren, dan kan de stroom via de RVS ribbelbuis van het dak naar de boiler lopen. En van de boiler naar de kraan...

Wij wonen in een zeer recent gebouwd nieuwbouw rijwoning met een CAP in de badkamer. Alles conform Bouwbesluit etc. Leidingen zijn van kunststof. Alle elektra is netjes op orde. PV installatie zit met een directe 2,5mmq kabel rechtsstreek naar de meterkast op een eigen groep. Verder niet voorzien van DC en/of AC overspanningsbeveiliging anders dan wat er evt in de omvormer zelf zit (nut en noodzaak; doen?).

Het is geen probleem om een aarderail op zolder te krijgen. Dat kan via de lepe traphoek die naast de meterkast uitkomt. Ik zou dus vrij eenvoudig de buffervaten, solarleidingen, PV installatie etc kunnen aarden. Echter, als het onzin is doe ik het natuurlijk niet! Enfin, wat is wijsheid en wat is onzin.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu