Wat te doen bij eerste zitting welstandcommissie?

Okwan

  • #1
Afgelopen winter heb ik een bijgebouw ontworpen. Weken terug heb ik een gesprek gehad bij de gemeente en nu heb ik de optie om aanwezig te zijn bij de eerste zitting van de welstandcommissie.

Ik heb al een beetje gegoogeld en weet waar de welstandcommissie doet en naar kijkt.

Maar wat ik me afvroeg: wat moet (en mag) ik doen bij zo'n eerste zitting van de welstandcommissie?

Moet ik stil op mijn stoel blijven zitten of mag ik ook deelnemen in de discussie(dus direct opmerkingen maken e.d.), of moet ik wachten totdat iemand me wat vraagt?

Het is mij wat onduidelijk wat ik moet verwachten. Heeft iemand zoiets ooit gedaan en kan me wat tips geven?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je bent hier bij het verkeerde forum.

Klusidee is bedoeld voor (technische!) hulp bij klussen die je zelf verricht aan je huis of aan de apparatuur erin.

Advies hoe je je op een bijeenkomst van de welstandscommissie hoort te gedragen hoort daar in het geheel niet bij!

Je zou eens kunnen googelen met bijv. "welstandscommisie vergadering procedure".

Op die manier vond ik bijvoorbeeld de site van de gemeente Rotterdam, met daarop vele verslagen van de welstandscommissie. Zie onderaan op de bladzijde: "Verslagen welstandscommissie 2017". Dan krijg je een idee hoe het zoal toe kan gaan. :wink:
 

Okwan

  • #3
Klopt inderdaad @Kees, mijn gedachte was dat de meeste grote verbouwingen wel langs de welstandcommissie moeten, dus had ik gehoopt dat iemand hier ervaring mee had.

Het is namelijk niet gemakkelijk om over dit onderwerp iets te vinden. En ik zit nog niet echt in het wereldje...

Heb je misschien anders een tip waar ik mensen online kan vinden die wat meer over dit onderwerp weten?

[edit] ik zie nu dat je wat hebt toegevoegd aan je reactie. Bedankt hiervoor! Daar ga ik meteen naar kijken. Thumbs up!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Het verschilt per gemeente. Soms zit er één architect uit de commissie aan tafel bij een ambtenaar en wordt er heel laagdrempelig gesproken over de plannen. Sommige zaken worden in een "grote" commissie behandeld.

Bel gewoon even met je gemeente.

Je bent trouwens niet verplicht erbij te zijn, en meestal is het ook niet echt nodig. Je kan het doen als het een heel specifiek plan is of gewoon als je het leuk vindt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu