Ytongwanden op constructievloer aanbrengen

HugoHJH

  • #1
Beste klussers!

Ik ben bezig met een nieuwbouwhuis. Graag wil ik in onze toekomstige slaapkamer (1e verdieping) en op de zolder een aantal ytong wandjes plaatsen. In de slaapkamer voor een te maken 'inloopkast' en op zolder rondom het trappengat en voor de cv-ketel en WTW-unit, zodat deze netjes weggewerkt zijn.

Nu heb ik een aantal vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen. Ik heb al rond gespeurd op deze site, maar kon zo niet de antwoorden op mijn vragen vinden.

Vraag 1.
Zelf zou ik de wanden graag op de constructievloer plaatsen. De wanden zitten dan nadat de cementdekvloer gestort wordt mooi opgesloten hierin. Mijn idee was om de eerste laag in cement te zetten, zodat ik de eerste laag ook mooi waterpas kan zetten. De constructievloer is namelijk niet mooi vlak. Aan de zijkant wil ik de muurtje vastzetten met veerankers en boven wil ik dit met PU-schuim doen tussen het muurtje en de breedplaatvloeren in. Doe ik het zo dan goed of is het onverstandig om de ytong blokken op de constructievloer te zetten en hier later een cementdekvloer tegen te laten storten? Ik ben overigens wel van plan om randisolatie te gebruiken tegen deze muurtjes aan. Doe ik overigens op alle verdiepingen.

Vraag 2.
Op de zolder wil ik rondom het trappengat een muurtje van een meter hoog maken. Kan ik deze ook gewoon op dezelfde manier op de constructievloer zetten, zoals bovenstaand omschreven? Daarnaast wil ik hier ook een muurtje voor de WTW-unit en CV-ketel maken. Deze wil ik dan opmetselen tot aan de dakplaten. Kortom boven wordt de muur schuin. Kan ik ook tussen de dakplaten en bovenkant muurtje PU-schuim gebruiken?

Vraag 3.
Het muurtje voor de WTW-unit en CV-ketel is op het hoogste punt zo'n 2,80m. De twee zijkanten kan ik middels de veerankers aan de bestaande muur maken, maar de voorzijde van de ruimte die dan ontstaat zit dan aan de zij muurtjes vast en eventueel aan de dakplaten vast gepurt. Geeft dat voldoende stabiliteit.

Vraag 4.
In de de muur voor de WTW-unit en CV-ketel wil ik schuifdeurtjes plaatsen. Hoe creëer ik het beste een deuropening in een ytong wand? Gewoon een voldoende lange schoonwerkbetonlatei gebruiken? Deze kan dan neem ik aan gewoon mee gelijmd worden?

Extra info:
De ytong blokken die ik wil gaan gebruiken zijn overal 100mm dik.

Hopelijk kan iemand mij vertellen of wat ik voor ogen heb ook daadwerkelijk mogelijk is. Alvast bedankt!

Mvg, Hugo
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu