Luchtkamer als extra isolatie

Strating

  • #1
Ik ben een kamer aan het opknappen in mijn jaren dertig huis. Nu heb ik het plafond eruit gehaald (dit was stuc op riet) en kijk ik tegen mijn dakbeschot aan. Op dat dakbeschot ligt een bitumen dakbedekking. Mijn doel is om het het huis zo goed mogelijk te isoleren. Ik heb mij ingelezen op het onderwerp en ben tot de conclusie gekomen dat van binnenuit isoleren geen goed plan is en ik beter kan investeren in nieuwe dakbedekking met daaronder een isolatielaag (warm dak).

Om toch de isolatie van het huis te bevorderen en de geur van bitumen buiten te houden (op warme dagen hangt er een geur van bitumen in de kamer, zonder plafond) heb ik de volgende constructie bedacht:

-Tussen de balken (zo laag mogelijk) zet ik latten waartegen ik multiplex platen zet die gelijk komen te liggen met de onderkant van de balk.
-Over de balken plaats ik het rachelwerk + gipsplaten.

Hiermee zou ik een soort van luchtkamer creëren tussen mijn plafond en de isolatie. Deze luchtkamer eindigt namelijk tegen het boeideel aan en zal (aangezien het een jaren dertig woning is) dit toch enigszins geventileerd worden.

Een andere optie is om multiplex platen tegen het dakbeschot te lijmen (tegen de bitumen geur) en een dubbele laag gipsplaten als plafond te maken.

Ben ik onnodig extra werk aan het bedenken of zit er toch een toegevoegde waarde in één van de opties?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bekijk deze optie is. Op de gladde balken niet je een damprem. Ook aan de muren netjes dicht maken.
Daarop de raggels zo dik dat de schroeven van de gipsplaten de damprem niet kunnen raken en vervolgens de gipsplaten. De ruimte van die je van de raggels gebruik je voor leidingwerk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Er komt dus nieuwe dakbedekking met isolatie. Als je aan de binnenkant een plafond maakt, hoef je geen aanvullende zaken te doen om een eventuele geur buiten te houden.

Ik zou trouwens geen bitumen doen maar iets van EPDM ofzo. Gaat veel langer mee voor dezelfde prijs.

Zorg dat die tussenruimte niet geventileerd wordt! Je bent je isolatiewaarde dan kwijt.
De ruimte (kamer) zelf moet je wél ventileren.
 

Strating

  • #4
Dank voor de suggesties. Op den duur komt er inderdaad isolatie aan de buitenkant met daarover een EPDM laag. Ik lees alleen dat PIR platen akoestisch niet erg goed isoleren. Daarom had ik bedacht om de ruimte onder het dak te voorzien van een laag steenwol o.i.d. Het leek mij dat de ventilatie die er is door de kieren in de dakrand (zie tekening) zou voorkomen dat er schimmel vorming zou ontstaan. Maar als ik IJkenhout goed begrijp dan moet ik niet met steenwol isoleren en de kieren van de dakrand dicht maken om het isolerende effect van de PIR platen (in de toekomst) te optimaliseren. Correct?

 

Strating

  • #5
Ik heb mijn plan compleet en hoop komend weekend de tijd te vinden om het te starten. Aangezien ik altijd veel kennis van deze site kan halen wil ik bij deze even mijn plan laten zien en toelichten.

Om de tocht van overhangende dakrand weg te nemen heb ik besloten om PIR platen op maat te zagen en deze in de openingen tussen de balken te installeren met PUR als afdichter. Het dak zelf zal ik op een later moment van buitenaf laten isoleren. Om toch eventuele bitumen geuren te weren en een vorm van isolatie binnenin aan te brengen, ga ik een meerlaags isolatiefolie aanbrengen tussen de balken en het rachelwerk. Dit folie is tevens een dampscherm zodat het dakbeschot afgesloten is van woonvocht.



Ik denk hiermee een goede isolatie te behalen zonder het risico dat mijn dakbeschot het risico loopt te verrotten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Is die ruimte waar je de PIR tussen tekent nu in open verbinding met buiten?
 

Strating

  • #7
Nee, het gedeelte na het raamkozijn is de overstekende dakrand, zoals bij vele jaren 30 woningen. Deze dakrand is echter niet vrij van kieren waardoor het tocht. Door de PIR plaat wil ik die tocht elimineren en het plafond boven de kamer beter isoleren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu