Verlaagd plafond/koof keukeneiland: hoe aanpakken?

JohnR

  • #1
Ik wil een verlaagd plafond/koof realiseren in onze nieuwe keuken.

Huidige situatie:


Voorbeeld gewenste situatie:


Maar dan met een uitsparing tussen plafond en verlaagd plafond, waarin een LED-strip wordt aangebracht zoals boven het eiland in dit voorbeeld:


Overige info:
- Afmeting eiland en dus plafond/koof: circa 270x106 cm
- Er moet nog gestuct worden in huis, dus ik wil het verlaagd plafond/koof dan meteen mee laten stucen.
- De afzuigkap is zwaar, heeft een onhandig montagesysteem en is met veel moeite opgehangen, deze kan dus eigenlijk niet worden gedemonteerd voor het realiseren van het plafond en/of het stucwerk.

Mijn vragen:
- Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Net zoals in vergelijkbare topics beschreven een rachelwerk maken van vuren balken en dan met stucplaat bekleden?
- Hoe kan ik dan het beste de hoeken maken? De horizontale plaat op de kopse kant van de verticale stucplaat? Of juist andersom zoals op onderstaande foto? Of moet ik een bepaald hoekprofiel gebruiken?
- Hoe voorkom ik dat de afzuigkap wordt 'ingestuct'? Kan ik gewoon ruimte laten tussen de horizontale stucplaat en de overstekende rand van de afzuigkap? Kan elke stukadoor dit dan netjes afwerken? Ik zie op klussensites vergelijkbare situaties staan (zie onderstaande foto), maar zie nergens wat dan het eindresultaat wordt.

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou de koof helemaal niet stucen, maar gewoon maken van hout en lakken. Houd de koof demontabel, zodat onderhoud en reparatie aan de afzuigkap geen sloopwerk van de koof wordt.

Hoe u de koof maakt is niet zo interessant: de buitenkant wordt namelijk bekleed en van het binnenwerk is niks meer te zien. Het makkelijkste is een framewerk van hout.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu