Badkamer vloer smeren (lewisplaat)

RonaldW1984

  • #1
Goedemiddag,

Nadat ik al veel info heb opgedaan van dit forum ben ik inmiddels zover dat mijn lewisplaten in mijn nieuwe badkamer liggen (jaren 30 huis, houten balken)
Tot zo ver heb ik geen problemen gehad, nu wil ik komende week het beton gaan storten en had het volgende bedacht maar ik kom er niet goed uit of ik in de juiste richting aan het denken ben.

Ik begrijp dat er minimaal 20mm materiaal boven de hoogste flens van de lewisplaat moet komen (totaal minimaal 36mm hoog)
Ik heb de flens van mijn douchedrain zo gemaakt dat deze 25mm boven de bovenste flens van de lewisplaat zit, angezien dat het laagste punt van de badkamer is voldoe ik zo aan de eis van minimaal 20mm materiaal op de bovenste flens.
Nu wilde ik als eerste beton gaan storten tot 1 cm boven de hoogste flens van de lewisplaat en daarna (na het drogen) daar nog dus minimaal 15mm (op het laagste punt bij de drain) zandcement op aanbrengen, ik wil minimaal 10 afschot in de douche hebben dus zou er in de rest van de badkamer nog 25mm zandcement bovenop de betonlaag komen.

Is bovenstaand juist en mag dit of zit ik compleet verkeer te denken?
Ik wil graag met zandcement werken omdat ik daar het afschot, mijn inziens, makkelijker is kan werken.

Ik hoor graag jullie gedachten, bij voorbaat dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou het in één keer goed doen. Je kan latten op de vloer leggen waar je over af kan rijen. Meteen na het afrijen de latten weghalen en opvullen. 15mm zandcement is ook te weinig trouwens.

Ik heb zelf de zwaluwplaten al op afschot gelegd. Dat scheelt een flinke hoeveelheid beton en gewicht. Lichtgewicht beton weegt misschien ook minder dan zandcement.

Heb je de balklaag gecontroleerd?
 

RonaldW1984

  • #3
Met in één keer goed doen bedoel je dus de volledige hoogte maken met beton, en dus ook het afschot in het beton maken?
Dat van die laten ga ik inderdaad doen, ik zaag de afschot in de latten zodat het afrijen eenvoudiger wordt.

De balken heb ik inderdaad laten controleren door een constructeur die toch bij ons was om een aanbouw door de rekenen, deze waren nog in goede staat, voor de zekerheid hebben we op alle kritische punten (onder de drain etc.) nog ravelingen aangebracht.
 

RonaldW1984

  • #4
Inmiddels ben ik al verder, ik heb de goot simpelweg 15mm hoger geplaatst.

Afgelopen weekend de (lichtgewicht) betonvloer gestort tot 15mm boven de lewisplaat, en komend weekend de zandcement dekvloer erop met een minimale dikte van 30 mm.

Geeft een goed gevoel als je alles zelf doet, kost wel veel meer tijd maar goed dat heb ik er zeker voor over!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu