Isolatie van slaapkamer in schuur

PietJie

  • #1
Hoi

Wij hebben een aangebouwde schuur van 18m², halflsteens muur met ongeisoleerd plat dak
deze willen wij ombouwen tot een slaap kamer

Belangrijkste voor ons is dat het zo geïsoleerd word,
dat het s'winters warm is en zomers koel
en dat je zo min mogelijk geluid van buiten in de slaapkamer kan horen !
(ook niet als iemand een feestje in de tuin heeft)

wie wat wat je het dan het beste kan gebruiken voor de
muur,vloer en dak

tengels met glas/steenwol tussen de staanders lijkt me niet de beste oplossing ?

BvD voor evt tips :P

Twee topics samengevoegd - mod
 

PietJie

  • #2
Welke isolatie kan je het beste gebruiken tegen geluid van buiten en die ook de ruimte in de zomer lekker koel houd
en zorgt dat in de winter de warmte binnen blijft ?

en die is geschikt om te gebruiken op halfsteens muren, betonnen vloer en plat dak ?

ik zag bv ik bv *
4 tand & groef PIR-isolatieplaten
maar geen idee of zoiets geschikt is voor wat ik zoek

en wat is in ons geval het belangrijkste
de R-waarde of Rd-waarde of Rc-waarde
of de Lambda waarde ???

?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3

PietJie

  • #4
Dan zoek ik denk een soort 2 in 1 isolatie ?
kou/warmte isolatie is wel het belangrijkste, maar de ene soort zou vast beter werken tegen geluid van buiten af dan de ander ?

heb vandaag oude tekeningen gevonden is niet enkel steen, maar met klein spouw
 

Bernhard

  • #5
Geluid tegenhouden doe je met een materiaal met een hoge massa. Geluid reduceren in een ruimte doe je met zacht materiaal, glaswol of steenwol. Isolatie voor het reduceren van het warmteverlies is afhankelijk van de toepassing.
Isolatie aan de buitenkant zorgt voor een hoge temperatuur in de muur. De kans op condens is dan nihil. bernhard
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Geluid isoleer je met massa. Warmte isoleer je met stilstaande lucht (in isolatiemateriaal). Dat is dus iets anders en niet te combineren in één materiaal.

Voor beide is kierdichting belangrijk, maar voor geluid essentieel. Holle ruimtes vul je op met een glas- of steenwol.

Bij geluid zijn de ramen en deuren meestal de zwakke schakel. Triple glas in een goed kozijn staat er om bekend erg goed geluid buiten te houden. Uiteraard met een zeer goede kierdichting (3-voudig).

Als je aan de binnenkant gaat isoleren is er een kans op vochtproblemen als je het verkeerd aanpakt. Check maar andere topics op dit forum daarover.

Denk ook aan de ventilatie (aan- én afvoer). Deze is op meerdere manieren uit te voeren, ook met geluidsisolatie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu