Asbest pvc-vloer en ondervloer tapijt?

Marleen85

  • #1
Beste allemaal,

We hebben in ons tijdelijke huurhuis uit 1990 net het tapijt verwijderd.

Onder het tapijt lag een ondervloer van rubber met karton (?). Kan dit asbesthoudend zijn?

Het is nu de bedoeling om op de pvc-vloer die onder het tapijt lag verder te leven tijdens de bouw van ons huis. (Tapijt was groezelig en om de kasten heengelegd door de vorige bewoner.)
Echter is er bij het verwijderen van de latjes van het tapijt een hoekje uit de pvc-vloer meegekomen. Deze vloer is van begin jaren 90, is er dun en heeft een zwarte onderlaag. Kan dit asbest bevatten?

Mijn zoontje moet vannacht weer op deze kamer kunnen slapen en ik wil de boel zo stofzuigen, vandaag mijn vragen.

Bvd
 

Marleen85

  • #2
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Ik ken geen toepassing van rubber in combinatie met asbest.
Maar lees dit nog even door.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Hoe lang ligt de vloerbedekking erin ?
Lijkt me sterk dat er in 1990 al pvc vloeren voor huishoudelijk gebruik waren.
U weet zeker dat het geen vinyl is ?
Probeer bij de vorige bewoners of verhuurder te achterhalen wanneer de vloerbedekking gelegd is.
 

Marleen85

  • #5
Wanneer de pvc-vloer precies in gelegd is onduidelijk. Het gaat sowieso om een pvc-vloer (zijn ook echt stroken hout-look).
Het appartementencomplex is gebouwd in 1990. De vorige bewoner had er tapijt in liggen (over de pvc vloer heen), maar aangezien wij hier maximaal een jaar wonennis de pvc-vloer prima.
Wanneer de pvc-vloerbedekking gelegd id onduidelijk. Waarschijnlijk direct na de bouw.

De pvc-vloer is dun en heeft een zwarte onderlaag.

Heb inmiddels al gelezen dat na '85 in principe geen asbest in vloeren werd gebruikt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Pvc vloeren bestaan nog niet zo lang, in elk geval niet langer dan het verbod asbest te gebruiken in vloerbedekking.
Ik zou me er geen zorgen om maken want de verhuurder moet controleren wat er blijft liggen bij een verhuizing, zouden ze een (vaag) vermoeden hebben van asbest dan zouden alle seinen op rood staan.
U kunt nog contact opnemen met de verhuurder, die moet e.e.a. genoteerd hebben.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
De rubber ondervloer is gewoon rubber ondertapijt. Daar zit zeker geen asbest in.

Wat betreft de pvc vloer, dit zal pvc of vinyl zijn. Gezien het bouwjaar van de woning is de kans uitermate klein dat daar asbest in zit.Na 1985 werd er eigenlijk geen asbest meer toegepast in vloerbedekking.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Een huis van 1990 bevat normaal gesproken geen asbesthoudend materiaal
Dat ondertapijt is prachtig comfortabel spul zit ook zeker geen asbest in.
de rug is van jutte of iets dat er op lijkt geen karton
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Idd, dat rubber ondertapijt is prachtig spul. Voor tapijt de beste ondervloer die je kunt hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu