Dunne HSB muur door staanders 90 graden te draaien

MartijnJS

  • #1
Ik ben bezig met een uitbouw met HSB binnenwand. Het is een kleine uitbouw van 2,75 x 3,75m.

De opbouw heb ik als volgt (van buiten naar binnen):
- halfsteense muur
- spouw 3cm
- dampopen folie
- OSB 12 mm
- staanders met isolatie
- dampdichte folie
- gips

De houten staanders die ik heb zijn 44x120. Gangbaar is om de staanders met de kleine kant tegen de OSB aan te zetten, waardoor je isolatie dus 120 mm kan bedragen. Omdat de uitbouw compact is wil ik echter een zo dun mogelijke binnenmuur.

Is er een bezwaar om de staanders 90 graden te draaien, zodat de staanders voor slechts 44 mm bijdragen aan de dikte van de muur. De isolatie wordt dan natuurlijk wel minder en mogelijk minder dan de eisen in het bouwbesluit. Zijn er nog andere nadelen? De 15 cm extra ruimte op een binnenruimte van +/- 230 is wel de moeite waard.

Bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik ben benieuwd hoe u de osb platen aan de staanders gaat bevestigen.
Ze zijn trouwens niet nodig als u glas of steenwolplaten gebruikt.
Scheelt ook weer 24 mm.
Isolatie van 4 cm kunt u net zo goed weglaten, het heeft vrijwel geen effect.
De besparing door dikkere isolatie levert meer op dan de paar cm verlies aan breedte van de aanbouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe ga je de ruimte gebruiken?

Zo'n dunne wand is ook minder stevig.

Als je elke 60cm onderbreekt met 12cm hout heb je een flinke koudebrug.

Ben ook benieuwd naar de functie van het OSB op die plek.
 

MartijnJS

  • #4
Bedankt voor de reacties.

De staanders worden inderdaad 12 cm breed. Dit zorgt voor een groter gedeelte met mindere isolatie dan met staanders van 4,4 cm breed. Volgens mij is dat geen koudebrug, evenmin als een kozijn een koudebrug is, toch?

Al met al neemt de isolatie flink af, hoewel een PIR plaat van 4 cm nog wel een rd-waarde van 1,81 weet te halen. De mindere isolatie is iets wat we goed zullen afwegen. Het is een aanbouw aan een jaren 30 huis en zal dienst doen als eetkamer. De overige muren in het huis zijn allemaal ongeisoleerd. Ik vraag me met name af of er constructief bezwaren zijn tegen deze constructie?

De OSB-platen moeten de muur een steviger geheel geven. In details die ik had gevonden zit de OSB vaak aan de buitenzijde. De binnenzijde lijkt me echter functioneler, bijv als je een keer wat wilt ophangen. Maakt het uit of je de OSB-platen aan de buiten of binnenzijde doet?

Nogmaals bedankt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een aanbouw als eetkamer moet voldoen aan de nieuwbouweisen volgens bouwbesluit. Dus een Rc waarde van 4.5 voor de wanden. Je bent niet slim bezig als je hier op gaat bezuinigen, dat de rest niet geïsoleerd is doet daar niets aan af. Die paar cm ruimteverlies ga je niet merken.

Hout isoleert 7x slechter dan (bv.) PIR. Hoe hoger de isolatiewaarde, hoe groter het probleem van de koudebrug.

OSB aan de spouwkant heeft geen zin. In de details die je gevonden hebt, heeft het wellicht een andere functie.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
De muur wordt dan een stuk minder sterk
je kan beter 44*97 44*67 toepassen

leg die stijl maar eens op zijn plat op twee klosjes op 3 meter uit elkaar en ga er op staan
herhaal dit op zijn plat en zie het verschil

bij echte houtskeletbouw worden bijna planken als stijlen gebruik.
het plaatmateriaal is dan nodig om een sterke koker te maken van het geheel samen met het gips aan de binnenkant
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu