Inschuif ventilator in bestaand passief ventilatiekanaal?

Big_Philly

  • #1
Wij hebben onze badkamer begin van de lente verbouwd; dit betrof een natuurlijk geventileerde badkamer uit 1972, dus een renovatie was na 40+ jaar wel op zijn plaats. Het resultaat is erg mooi geworden, maar we zijn 1 ding vergeten:
Ventilatie gebeurt nog steeds op natuurlijke wijze. Deels via een klapraam (niet fijn in de winter), en permanent middels een passief ventilatiekanaal dat door het dak heen naar buiten loopt. Diameter van dat kanaal is plusminus 15 cm. Stom stom stom :oops: ... maar ja. Dat is niet terug te draaien.
Door het raam open te laten (op zijn minst een kiertje) droogt de badkamer op den duur wel op, en ik trek grondig de vloer en wanden van de douche droog na het douchen. Ik verwacht dan ook geen problemen, en zie ook nergens schimmel of andere narigheid. Ik vind het alleen een beetje jammer van de warmte in huis dat ik een raam bijna permanent open moet houden :( .

Nu ben ik van plan om een inschuif ventilator in het ventilatiekanaal te plaatsen. Dit ventilatiekanaal komt uit op zolder en gaat dan via een flexibele slang naar een dakdoorvoer.

Omdat ik geen loze leiding of stroompunt nabij de ventilatieopening heb en er weinig voor voel om ofwel kabelgoten te gebruiken, ofwel weer te gaan frezen in de muur voor meer elektriciteitsleidingen, had ik het voornemen om de voeding van deze ventilator op zolder te plaatsen: middels een gat in de flexibele buis een stroomdraad naar binnen schuiven die ik vervolgens in de badkamer aan kan pakken om de ventilator te voorzien van stroom.

Het voordeel is dat ik dan geen breekwerk meer hoef te doen. Het nadeel is dat ik dan de voeding niet eenvoudig kan koppelen aan een tijdsschakelaar, hygrometer of andere 'slimme' oplossing.

Wat ik voor me zie is een permanente afzuiging, waarbij ik een stille ventilator wil gebruiken. De vraag is alleen met welke capaciteit.
De vuistregel '10x de inhoud van de badkamer in kubieke meters' komt op ongeveer 185 kuub per uur. Echter, zou ik bij permanente mechanische ventilatie ook een iets lagere capaciteit kunnen gebruiken, met dientengevolge een lager stroomverbruik en minder geluidsproductie? Bijvoorbeeld dat ik (eventueel met een ingebouwde dimmer) het toerental omlaag breng, of een afzuiger koop met een iets lagere capaciteit dan strikt nodig?
Of zijn er andere oplossingen denkbaar waarmee ik de ventilator zonder veel hak- en breekwerk (en zonder overal kabelgoten of draden) op de juiste momenten aan en uit kan zetten?

En voordat ik weer wat stoms uithaal... waar moet ik nog meer rekening mee houden? :idea:

Voor het overige: we zullen het toilet beneden ook een keer moeten renoveren. Ik tattoeeer op mijn voorhoofd vast dat ik dan niet iets knulligs moet vergeten als een actieve afzuiging :) .
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Kun je echt geen ventilatiebox op zolder kwijt?
 

Big_Philly

  • #3
Op zich wel... maar ik vind een ventilatiebox een beetje overkill voor 1 ruimte. Ik zou heel wat kanalen moeten aanleggen om een centrale afzuiging te realiseren voor alle ruimtes; dat is een ingreep die even niet in het budget zit.
Ik zie de inschuifventilator een beetje als een 'light' oplossing waarbij ik alleen de natste ruimtes afzuig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wij voeren dezelfde handelingen uit. Hebben ook een klapraam zetten dat bij lage buitentemperaruren nooit open. Na het douchen houden wij de deur een uurtje open.

Ik zou haast zeggen ik haat ventilatoren. Wat een pokke herrie kunnen die dingen maken.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #5
Het belangrijkste is, dat er verse droge lucht in de badkamer komt.
Een raam openzetten, verergerd vaak het vochtprobleem in de badkamer.
Dit omdat de lucht van buiten vaak koud is, en die koude lucht slaat neer op de warme vochtige lucht in de badkamer.
Met als gevolg, nog meer condens.

Als er een goede aanvoer is van droge lucht uit de woning, zal de warme vochtige lucht snel verdwenen zijn via de natuurlijke ventilatie buis.
Dus laat de deur een stukje open staan tijdens het douchen.
En als dat niet gewenst is, zorg dan dat er een ruimte tussen deur en dorpel zit van 1,5 tot 2 cm, of een ventilatie rooster onder in de deur.
Zorg ook dat de douche warm is, door de verwarming te laten branden, en na het douchen de deur een tijdje open laten staan.

Dan heb je de minste vocht problemen, zonder een extra ventilator te gebruiken.
 

Roykes

  • #6
Volgens bouwbesluit hoef je een ventilatievoud niet aan te houden van 10. (dit is ook erg veel).
volgens bouwbesluit is de ventilatie voor een badkamer voldoende met 50m3/h. echter zou ik iets meer aanhouden 75-100 m3/h
je zou dan een buisventilator toe kunnen passen op je zolder. eventueel met een afstand bediening (als dat bestaat).
en idd wat peter zegt een goede deurspleet onder je deur houden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Je ventileert niet alleen je badkamer, maar als het goed is heel je huis. Zeker als je meer in je huis vernieuwd (nieuwe kozijnen, isolatie, kierdichting) wordt ventilatie steeds belangrijker. Een permanente afzuiging is dan aan te raden.

Je kan zelfs eventueel kiezen voor een warmteterugwinning.

(sommige) Ventilatieboxen zijn draadloos te schakelen. Kan zelfs met automatische sturing op vocht en/of CO2.
 

Big_Philly

  • #8
Bedankt voor de tips en ervaringen!

Het betreft een huis uit 1972: robuust, maar niet erg doordacht vwb isolatie en ventilatie.

Het huidige project is isolatie van de zolder. Omdat de doorvoer van de badkamerventilatie achter de isolatie / afwerking komt te zitten pak ik dit direct op anders kan ik er niet meer bij.

Op dit moment ventileren we de rest van het huis met klapraampjes. Tijdens het koken staat in de keuken een afzuigschouw aan.

-off topic maar wel relevant tav ventilatie in huis-:
Het volgende project wordt dubbel HR++ glas in het hele huis; heb nu erg veel condensatie op al het enkel glas (klapraampjes beneden + alles boven). Kruipruimte is vochtig en staat ook water in; daarvan moet ik de ventilatie nalopen en de luiken luchtdicht maken. Boven alle ramen wil ik ventilatieroosters, en wellicht een mechanische afzuiging van de woonkamer.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
Boven alle ramen is overdreven. Ieder rooster heeft een bepaalde capaciteit. Je woning heeft een bepaald oppervlak en een inhoud.

- Laat een ventilatieberekening opstellen per ruimte op basis van het aantal m2 voor je totale woning. Met een beetje zoeken weet je wat volgens de eisen de afvoer moet zijn voor keuken, toilet en badkamer. Daar voer je de (vuile) lucht af.

- Dan weet je dus ook wat je totaal af moet voeren.
- Dat moet er ook weer in via de roosters.
- Roosters plaats je niet in badkamer en toilet, en niet te dicht bij het afvoerpunt in de keuken. Daarmee zorg je voor de grootst mogelijke luchtverplaatsing, en dus de beste ventilatie.

Let even op het verschil in l/s voor de roosters, l/s/m2 als ventilatieeis en m3/h voor de capaciteit van de ventilatiebox.
 

Big_Philly

  • #10
Bedankt Walker, goed punt.
1 m3/h is 0,278 l/s en 1 l/s is 3,6 m3/h dus die conversie is snel gemaakt :)
 

Big_Philly

  • #11
Update:
Kanaal bleek toch 10cm te zijn; hier zit nu een plafondventilator in met vochtigheidssensor. Deze is ingesteld op 60%, waardoor hij nu vrijwel continu draait. Ik zet er nog een Klikaan-Klikuit schakelaartje tussen zodat ik een override heb als ik even geen herrie wil, of een paar dagen weg ga. Het gaat om een ventilator van plm 90m3/uur. Één en ander beslaat nog steeds tijdens het douchen, maar met een kwartiertje is de condens van de spiegel, en met een uur of 2 lijkt de rest ook aardig droog. Alleen het enkel glas raampje blijft beslaan, maar die wil ik toch vervangen door HR++.
Op dit topic kan wat mij betreft een slotje.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Als je het glas vervangt zodat het niet meer beslaat, is er een grote kans dat iets anders gaat beslaan. Bijvoorbeeld de kitvoegen. Met schimmel tot gevolg.

Zo'n automatische ventilator kan je instellen door op het moment waarop de badkamer droog genoeg is voor je, het knopje terug te draaien zodat de ventilator uitgaat. Dit is iets wat gedurende het jaar aangepast moet worden.
 

Big_Philly

  • #13
Hij is instelbaar van 60% tot 90%; ik laat hem lekker op 60% staan. Dat is droog genoeg.
Dat ik het condensatiepunt dan ergens anders leg zij dan maar zo; zo'n kitnaadje is nog wel een keer schoon te krijgen. Nu sijpelt er (op de ergste dagen) steeds condensatiewater het kozijn in; dat vind ik erger. Af en toe de kitnaad schoonmaken of vervangen gaat nog wel lukken ;)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Zo te lezen is de hele woning te vochtig, ik zou eerst eens de luchtvochtigheid meten en aan de hand daarvan de maatregelen te nemen die u beschrijft.
 

Big_Philly

  • #15
De woning is relatief vochtig inderdaad. Dit uit zich echter met name als condensatie op enkel glas.
Inmiddels heb ik mezelf geleerd om efficient te ventileren met de klapraampjes... :) Op koude dagen condenseert het nog wel wat in de ruimtes waar we aanwezig zijn, maar dat is niet zo heel gek. Met de nieuwe ventilator in de badkamer blijft de badkamer aardig droog, al blijft het raampje beslaan.

Ons vorige huis was een woning uit 2006 (huur) met balansventilatie + WTW; het heeft even geduurd eer het kwartje viel dat ik in mijn huidige woning toch echt zélf moet ventileren :D

Mocht ik geen verbetering zien na het luchtdicht afsluiten van kruipruimteluiken en het plaatsen van dubbelglas, dan ga ik toch eens kijken naar decentrale ventilatie met WTW in de meest gebruikte ruimtes. Centrale ventilatie aanleggen in een bestaande woning kan wel, maar lijkt me echt een helse verbouwing als het goed moet gebeuren.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
Bij plaatsen van dubbel glas neemt de luchtvochtigheid niet af, maar eerder toe: Het glas was de koudste plek, en daar kon het vocht condenseren.

Grote kans dat je daarna problemen zoals schimmelvorming gaat krijgen in hoeken van de kamer, en achter de bank..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu