Asbest onder dakpannen

Kbennualmoe

  • #1
Goedenavond,

Mijn eerste post hier, dus ik hoop dat hij in de goede afdeling staat.

Ik ben bezig met het verbouwen van een boerderij met een kap uit 1970. Onder de dakpannen zitten uiteraard de panlatten, en daaronder zitten grote grijze platen asbest.

Nu is het verwijderen van deze platen niet zo een probleem, maar wat moet ik ervoor terugplaatsen?

Anders gezegd: wat is het doel van de originele grijze platen die onder de pannen zitten?

Hartelijk dank voor de hulp!
 

Tiho

  • #2
Google eens op beschoten en onbeschoten dak.

Wat dacht je van de wind die door de pannen waait en de vogels en ongedierte die vrij spel hebben om te beginnen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Boerderij in de zin van woning of schuur? Bij een woning kan je er geisoleerde dakplaten voor terug leggen.

Ik hoop dat je bij het verwijderen van het asbest houd aan de regels? (Sloopmelding, uitbesteden als ze niet geschroefd zijn of >35m2)
 

Kbennualmoe

  • #4
@Tiho: dank je, ik ga het eens even nakijken.

@IJkenhout: Dank je, Boerderij in zin van woning. Ik ben op de hoogte van de regelgeving m.b.t. asbest.

Punt is meer, dat ik alle pannen eraf kan halen, asbest eraf(laten) halen, maar wat dan... Er moet iets terugkomen ipv de asbest. Ik ga me eens verder verdiepen in de geisoleerde dakplaten.

Dank voor de reacties
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Tegenwoordig zijn dakplaten met Rc=6 de nieuwbouwnorm. Je hebt dit snel terugverdiend. Check even de dakconstructie voor de zekerheid.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu