Wasmachine, vaatwasser & wastafel/gootsteen op 1 aansluiting

Discosoap

  • #1
Hallo,

mijn vraag in het kort is; kan ik een wasmachine, vaatwasser en wastafel/gootsteen op een enkele water aan- en afvoer aansluiten? Hier de situatie: mijn vriendin en ik zijn bezig met onze eerste nieuwe keuken samen (die op dit moment nog geheel leeg is, dus we koken momenteel op een camping gasstel ;-) ), en hebben een stukje advies nodig, vandaar deze post/hulpkreet :oops:

Op de eerste foto zien jullie de waterkranen (warm en koud schat ik in) en de waterafvoer in onze keuken. De tweede foto is van de aansluitingen van onze nieuwe wasmachine die net binnen gekomen is.

Wij willen op deze enkele water aan- en afvoer in de keuken graag een tweetal apparaten aansluiten (vaatwasser en wasmachine) en ook nog de gootsteen/wastafel (we hebben geen extra aan- en afvoer meer in de keuken, en geen ruimte op andere plekken in ons appartementje voor deze apparatuur). Alle apparatuur en de gootsteen/wastafel komen zo dicht mogelijk bij de water aan- en afvoer te staan. Alles moet worden aangesloten met leidingen en koppelingen, al hebben we geen idee of dit uberhaubt mogelijk is.

Mijn vraag is dan ook; kunnen we de wasmachine, vaatwasser en gootsteen/wastafel aansluiten op één aan- en afvoer? En zo ja, welke leidingen/koppelstukken/sifon/waterstop (ik heb echt geen idee welke componenten we nodig hebben) moeten we inkopen? En waar moeten we op letten om problemen te voorkomen? Kan dit geheel met plastic leidingwerk of moet er koper of iets dergelijks aan te pas komen? Moet dat gelijmd of gesoldeerd worden, of kunnen we alles met knelkoppelingen doen?

Zoals je waarschijnlijk hoort hebben we echt onvoldoende ervaring met leidingwerk; het is voor ons allemaal de eerste keer. Alle hulp en tips zijn dan ook van harte welkom. Mochten mijn uitleg of de foto's niet duidelijk zijn, laat het me ook even weten!! Alvast heel hartelijk dank voor je hulp !!

Groetjes Jos


 

Kjiratsiekoedel

  • #2
Ja, dat zal allemaal wel lukken op je aan en afvoer. De vaatwasser en wasmachine gebruiken ook niet de hele tijd water, dus kan best.

Zijn ze wel op verschillende groepen aangesloten? Want deze twee apparaten kunnen niet tegelijk aan op één groep.

Maak eens een overzichtsfoto van de ruimte en een tekening van je planning waar alles moet. Misschien wordt 't dan makkelijker om een antwoord te verzinnen.

Wat voor afvoer zit daar in de muur? Dat lijkt mij geen PVC.
En loopt die gelijk naar beneden zodra hij de muur in gaat? Of loopt de buis horizontaal verder naar achteren?

Als je trouwens echt totaal geen ervaring hebt met alles aansluiten, dan is 't misschien handig om live hulp in te schakelen. Handige buurman/oom/professional.

Maar in 't kort:
-koudwater: driemaal aftakken naar vaatwasser/wasmachine/kraan
-warmwater: naar de kraan
-en dan iets knutselen om de afvoeren aangesloten te krijgen. Maar nu nog geen idee hoe.


Aan toegevoegd door mod:
De afvoer moet goed gaan, als niet alles tegelijk aanstaat en afpomt denk ik.
De watertoevoer geld hetzelfde ongeveer. Als alle apparaten aanstaan krijgt de een misschien niet genoeg druk om het ventiel van dat apparaat te openen, dus als je niet steeds alle apparaten op een toevoer gebruikt kan het denk ik wel

Groet m.traas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu