Zanussi TC 7114 wordt minder warm

RBL

  • #1
Ben ruim een week aan het stoeien met deze wasdroger. Ineens duurde een droog gang twee keer zolang (+/- 240 min). Na wat lezen in dit forum dacht ik al snel dat een van de twee verwarmings elementen stuk zou zijn. Dat bleek niet het geval. Vervolgens de machine volledig schoongemaakt van alle pluizen. Dat lijkt wel een beetje te werken maar nog steeds duurt het veel langer als voorheen. Ik heb een verbruiksmeter tussen het stopcontact en de machine opgenomen en kan dan ook zien of de beiden verwarmings elementen aanstaan. En ik inderdaad zie ik een vebruik van 10A als de beiden elementen werken. Gedurende de drooggang zie ik dit zomaar terug gaan naar 6 A (1 element) en later weer beiden elementen werken. Toen ik er mee begon had ik het idee dat er minder lucht door de trommel stroomde en de lucht die aan de rechter voorkant uit de machine komt lijkt ook minder. De luchttoevoer aan de achterkant is vrij en lijkt net zoveel lucht als voorheen te zuigen. Het lijkt wel of er op de een of andere manier minder lucht stroomt langs de elementen waardoor deze thermisch uitschakelen. Ik heb langzamerhand geen idee meer waar ik het zoeken moet. Lijkt zo een simpel apparaat, maar het is mij voorlopig de baas. Ik hoop dat de forum leden me verder op weg kunnen helpen!
 

J.pelgrim5

  • #2
Jou probleem gelezen , is je fentilator niet stuk?
 

RBL

  • #3
Beste J.pelgrims5,
Bedankt voor je antwoord. Zijn er dan twee ventilators? Zoals ik schreef wordt er aan de achterkant voldoende lucht aangezogen. Echter er komt denk ik minder lucht de trommel in. Ik heb ook alle pluizen tussen de achterwand en de trommel verwijderd. De afdichting weer goed gemonteerd. Ook alle lucht kanalen die ik zag schoongemaakt.
 

J.pelgrim5

  • #4
Wanneer er voldoende lucht aan gezogen word dan zal het er toch ook weer uit moeten komen .
draait de fentilator wel op volle toeren?
Gr Jan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hebt u de condensor, die met de aluminium platen, ook schoon gemaakt ?
 

RBL

  • #6
Beste Jan en J.pelgrim5,

Ik heb de condensor goed schoongemaakt.
Ben het er mee eens dat als er lucht aangezogen wordt deze er ook uit moet komen. Ik voel veel lucht er aan de linker onderkant uitkomen (dit is ter hoogte van de condensor). Maar het lijkt er op dat er weinig lucht via de achterkant in de trommel komt. Volgens mij draait de ventilator op volle kracht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Er zal toch een belemmering zitten in 1 van de kanalen of de ventilator zit vol stof.
 

RBL

  • #8
Tja dat moet haast wel. Is er ergens een tekening te vinden hoe die kanalen lopen? Mogelijk dat ik dan kan vinden waar de verstopping zou kunnen zitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Een tekening hiervan is mij niet bekend.
U kunt gewoon de kanalen volgen.
 

RBL

  • #10
Ik heb wederom alles los gehaald. Beide ventilatoren draaien. Kan ook bijna niet anders want ze zitten op een en dezelfde as die alles aandrijft. Alle luchtkanalen zijn open. Heb de afdichting van de achterwand vervangen zodat daar geen lucht kan weglekken. Alle afdichtingen goed schoonmaken van pluizen.
Alles nu maar weer in elkaar zetten.
Als hij het nu niet doet weet ik het ook niet meer :-(
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Misschien iets met de vochtmeting ?
Als u wasverzachter gebruikt de binnenkant van de trommel eens goed schoonmaken met een ontvettingsmiddel.
 

Ronald41

  • #12
Is het steeds hetzelfde element dat uitschakelt?

Zo ja meet dan s met multimeter op t element zelf en kijk of de spanning ook wegvalt als t element uit gaat.

Zo niet, dan is het element intern kapot.

Zo ja, dan moet je gaan zoeken waarom de spanning afvalt.

Gr Ronald.
 

Kees kit

  • #13
Hou het filter wat in de deur zit eens tegen het licht , dit fijnmazige ding wil langzaam wel eens goed verstoppen, onder de kraan reinigen met een afwasborstel , niet te hard drukken , anders ga je er doorheen , suc6
 

RBL

  • #14
Beste Forum leden,

Mijn wasdroger probleem is opgelost!
Ten einde raad en eigenlijk zonder geloof dat het zou helpen heeft mijn lief de wasdroger van binnen goed gereinigd met een water azijn oplossing. En tot mijn grote verbazing is de droogtijd weer zo als van ouds! :D

Hartelijk dank voor het mee denken.

RoN
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Zo verbazend is dat niet, bij gebruik van een wasverzachter kan er een vette laag in de trommel komen die de vochtmeting beïnvloedt.
Gelukkig doet de machine het weer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu