Siemens siwatherm TXL 2400 lekt

Tfro71

  • #1
Ik heb een Siemens siwatherm TXL 2400 die al een jaar of acht oud is en al een tijdje is het na elke droogbeurt nat onderaan de machine. Hij staat nu in een lekbak en het is toch al gauw een kopje water wat er staat.

Op basis van eerdere berichten heb ik de condensunit (heet dat zo) linksonder helemaal schoongemaakt en ook de rubberen strips en staat de machine helemaal waterpas.

Ben prima bedreven met schroevendraaier en apparatuur en wil eens kijken of er nog wat te redden valt voordat ik een nieuwe machine ga kopen. Hij droogt verder prima en het zou mij goed uitkomen als de machine nog een jaartje kan doordraaien maar dan zonder de lekkage.

Hebben jullie nog tips waar als eerste naar te kijken en hoe ik dit apparaat verder kan openmaken zonder dat er al van alles vervangen moet worden?
 

Tfro71

  • #2
Mm, niet veel reacties. Dat wordt maar vast sparen voor een nieuwe ;)
 

Henk H.

  • #3
Hallo

Het kan zijn dat gewoon de rubbers van de condensor niet meer goed afsluiten. Het achterste rubber is los verkrijgbaar. (onderdeelnr. 154198 dacht ik ;) )
Wat ook wel eens voorkomt is dat de deur ietwat kromtrekt, en daardoor iets lekt. Dit moet haast zichtbaar zijn door leksporen...

groet en succes
 

Kem Serv

  • #4
Wat ook wel eens gebeurd is dat het condenskanaal dicht gaat zitten.

Als je de condensor eruit hebt gehaald zit er achteraan in de schacht waar de condensor in zit een klein klepje op de bodem, hieronder zit het kanaaltje wat het water uit de condensor afvoert naar het reservoirtje waar de pomp in hangt. Dit kanaaltje gaat dichtzitten met stof en slijm waardoor het water slecht naar het pompreservoir loopt en daardoor gaat kruipen naar plekken waar het niet hoort te komen. Als je in de condensorruimte kijkt zie je links een doosje van plastic met sleuven erin, hieronder zit de pomp en de vlotterschakelaar. (met 1 torx 15 schroef) zorg dat je ook deze goed schoonmaakt met name de vlotter schakelaar.

Dus ff condensor eruit, klepje los maken (platte schroevendraaier) even goed schoonmaken en doorspoelen dan pompunit schoonmaken, terug monteren en klaar.

Nu klinkt dit allemaal erg makkelijk maar als je zelf nog nooit hebt gesleuteld is het mischien iets te veel gegrepen vooral het gedeelte met de pomp. Maar voor als je het toch gaat proberen.

SUCCES..
 

Storingsmonteur

  • #5
Leuk verhaal, alleen heeft de WTXL de afvoerpomp rechts achterin zitten.
Ik zou eens goed naar de plint kijken of dit rubber wel goed afdicht.
 

Tfro71

  • #6
Heren, erg bedankt voor de antwoorden. Ben prima bedreven in apparaten uit elkaar te halen. Zal hem open gaan schroeven. Daarna op zoek naar rubbers en natte vieze plekken. Kom dan wel terug met de vervolg vragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu