Wasmachine maakt ineens vreselijk lawaai

Boot

  • #1
Hallo,

Ik weet niet zeker of ik nou wel/niet een nieuw onderwerp moet aanmaken dus probeer ik het zo maar.

Sinds heel recent maakt mijn wasmachine (Ignis AWP061) enorme herrie:
- een heel hard geluid alsof er bijv. een steen rondslingert
- dit geluid duurt maar heel kort, misschien een (halve) minuut
- het komt voor als de machine op zijn hardst aan het centrifugeren is (als hij in een soort 'overdrive' gaat), verder niet (dus alleen maar die minuut per heel programma)
- verder wast de machine gewoon
N.a.v. tips op o.a. dit forum heb ik de achter- en bovenplaten verwijderd:
- de schokbrekers lijken in orde
- het trommelkruis en de aandrijving ook
- de trommel kan enorm ver naar voren en achter bewogen worden, naar onder en boven nauwelijks
- ik heb de machine meerder keren laten draaien terwijl hij open was (dus zonder de boven- en achterplaat) om te kijken of ik iets kon zien
- de laatste keer heb ik tijdens die vervelende herrie op het gewicht boven de trommel gedrukt en ik geloof dat dat hielp.
- het stoffilter heb ik schoongemaakt. gezien het soort geluid en dat het maar zo kort voorkomt, kan ik me bijna niet voorstellen dat het veroorzaakt wordt door een voorwerp ergens tussen trommel en ...
Overigens zit er een barst in dat gewicht maar dat lijkt geen probleem te zijn?

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Moet ik aan de lagers denken of zou het ook een motorisch probleem kunnen zijn? Of ...?

Lijkt het de moeite te zijn hier een witgoedreparateur voor te laten komen om het probleem vast te stellen en zo mogelijk te verhelpen? Of is de kans groot dat de machine moet worden afgeschreven?

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Vr. gr. B. Oot
 

Pieterla

  • #2
Het klinkt alsof de wasmachine kapot aan het gaan is. Het precieze probleem weet ik niet maar ik denk dat het tijd word voor nieuw
Je moet bij een nieuwe goed kijken wat je wilt. Of je een was-droog combinatie wilt of alleen een wasmachine.
Succes met je wasmachine.

Pieter
 

Boot

  • #3
Pieter bedankt voor je reactie. Het probleem is inmiddels verholpen door de bouten van het gewicht boven de kuip flink aan te draaien want ze bleken vrij los te zitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu