Poort-deur impregneren en/of beitsen

Amelsfort

  • #1
Ik ben bezig een nieuwe deur te maken voor in onze poort en de onderdelen zijn nu allemaal gefreesd. De deur kan dus in elkaar gezet worden, maar het lijkt mij handiger om eerst alle losse onderdelen te behandelen.
Ik zou de onderdelen graag eerst impregneren, maar weet niet precies waar mee. Het gaat om vurenhout.

En is het nodig/raadzaam om de deur achteraf nog te beitsen? Ik heb tuinbeits staan. Moet dat ook voor het in elkaar zetten (ivm onbereikbare plaatsen achteraf) of maakt dat, na het impregneren niet meer uit?

Als laatste nog de vraag of er goed impregneermiddel te verkrijgen is bij de bouwmarkt.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Hoogst ongebruikelijk dat vuren buiten het fabrieksproces om wordt geïmpregneerd. U zult dat dan ook niet tegenkomen in een bouwmarkt, wel in een timmerfabriek waar men volg NEN normen vurenhout verduurzaamd.

Elke goed UV-bestendige buitenbeits beschermd het hout voldoende tegen schimmel- en zwam.

U schrijft niet of het mes- en groef delen betreft. Deze kunt u van te voren van en laag beits voorzien voordat u de delen in elkaar zet. Hierna kunt u naar hartelust beitsen ( minimaal 3 a 4 lagen op nieuw hout aanbrengen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu