Polyurethaan-acrylaatlak of polyurethaan-alkydharslak ??

Eye_in_the_Sky

  • #1
Hallo,

Ik heb per ongeluk de verkeerde verf gekocht. Als ik verf moet hebben dan koop ik dat meestal bij de vakhandel en ik koop dan een polyurethaan-acrylaatlak (ik zal geen merk noemen).

Nu heb ik laatst in de haast de verkeerde verf gekocht, en ik heb nu polyurethaan-alkydharslak, en omdat het op kleur is gemengd kan het niet retour.

Dom dus, mijn fout.

Maar goed, wat is nu exact het verschil tussen beide soorten en kan ik de polyurethaan-alkydharslak ook over de polyurethaan-acrylaatlak verven ??
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het exacte verschil? Het een is oplosmiddelhoudend ( alkyd) en het ander watergedragen ( acrylaat ).

Wiseguys komen dan met het gegeven: ja, maar alkyd kan ook waterverdunbaar zijn. Men vergeet erbij te vermelden dat dit EMULSIES zijn.

Acryl heeft geen voor UV ontvankelijke groepen in zijn ketens en is prakties niet vergelend, moeilijker te schuren en te verwijderen vanwege het termoplastische karakter en temperatuurgevoeliger bij de verwerking.

U kunt met acryl over een goed mat geschuurde alkydlaag en andersom is ook mogelijk. In het laatste geval moet u weer terug naar de vakhandel en een watergedragen AllGrund primer of uniprimer aanschaffen. Deze vormt een basishechtlaag voor zowel alkyd- als watergedragen verven.

We moeten af van het gegeven dat eenmaal acryl altijd acryl moet zijn. Hele doem scenario's dat bij het aanbrengen van een alkydverf eerst de acryllaag geheel verwijderd moet worden doen nog steeds de ronde is iets van de beginperiode van de introductie van de watergedragen verven.
 

EGeen

  • #3
Die Emulsies, (ofwel hybrideverven) vallen die dan onder de oplosmiddelhoudend of watergedragen? Hiermee bedoel ik mee vanwege uw aanbeveling een grondering tussen acryl en alkyd te zetten als de alkydlaag als laatste wordt opgezet.

Het blijkt dus wel dat er wel een verminderde hechting is, waardoor je wel beter kan doorverven met dezelfde systemen als ik dit zo lees.
 

Eye_in_the_Sky

  • #4
@ Kees, bedankt voor je antwoord.

De polyurethaan-alkydharslak is inderdaad ook waterverdunbaar. Daar ging ik de fout in. Ik vroeg om PU hoogglanslak op waterbasis en ik verwachtte de Acryllak maar kreeg de Alkyd en dat zag ik dus te laat.
Maar goed, daar leer je weer van :)

Je zou mbt duurzaamheid (vergelen) dus eigenlijk kunnen stellen dat Acryl voortaan te preferen is ?

Het bijschilderen van mijn reeds met acryllak geschilderde radiatorbekleding met de alkydlak is dus zonder allgrund/primer geen goed idee. Jammer, dan moet ik me toch nog een busje Acryllak aanschaffen om de radiatorbekleding wat bij te werken. Dat moest ik weten.

Nu wil ik ook nog deuren verven. Die zijn waarschijnlijk met alkyd geschilderd. Want 5 jaar geleden met naar oplosmiddel stinkende bouwmarktverf. Hier zou de alkydemulsie dus overheen kunnen. Is er nog een methode om te testen of het echt Alkyd is. Ik heb iets over een spiritustest gelezen ?

Bedankt.
 

EGeen

  • #5
Een oude verflaag kan worden aangetast door spiritus. Als dit het geval is, is de verflaag een acrylverf.

Maar als de verf al zo lang erop zit zijn de oplosmiddelen er eigenlijk allemaal al wel uit. Als u deze gewoon goed mat schuurd kunt u er opzich vervolgens er wel overheen met een alkyd. Dus ook voor de radiator.
(natuurlijk is doorgaan met hetzelfde wel slagje beter, maar ik zie niet meteen problemen)

Klopt, wat betreft de duurzaamheid van acryl, maar veel verven zijn tegenwoordig hybride, dus goed opletten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
@ Eye-in-the-sky: PU- Alkyd waterverdunbaar heeft verwerkings eigenschappen van een alkydverf en is door de samenstelling duurzamer dan gewone watergedragen verf.

Voor een leek verwarrend omdat die de kreet alkyd begrijpelijk direct associeert met terpentine verdunbaar.

Wilt u naar de normen werken dat is het niet belangrijk wat er nu opzit, want dat zou hoe dan ook met watergedragen opnieuw moeten worden geschilderd. Wij passen dan ook altijd een katalysatorlaag toe in de vorm van een hechtrprimer geschikt voor kritische ondergronden om er zeker van te zijn dat er geen onthechtingsproblemen gaan ontstaan.

@ EGeen: hybride verf is waterverdunbaar. Het is een mengsel ( en geen verbinding! ) van acrylaatharsen en alkydharsen of van alkydharsen en alkydemulsies, beide verdeeld in water. Dit gaat niet zonder slag of stoot maar dmv een zogenaamde emulgator wordt dit "gedwongen" huwelijk tot stand gebracht.
 

Eye_in_the_Sky

  • #7
Kees de schilder schreef:
Wilt u naar de normen werken dat is het niet belangrijk wat er nu opzit, want dat zou hoe dan ook met watergedragen opnieuw moeten worden geschilderd.
Kees, bedankt voor je antwoord.

Bedoel je hier watergedragen acryl of de alkyd-emulsie ? En is dat nodig omdat het binnenshuis is ??
Want ook de alkyd-emulsie is VOS2010 en oplosmiddelarm.
Heb ik speciaal naar gevraagd omdat ik een zwangere vrouw en kleine kinderen in huis heb lopen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
U kunt Pu-Alkyd in watergedragen versie verkrijgen, u moet hier voor wel naar de vakhandel. Kijk maar even in uw Pb voor een uitstekende PU-Alkydverf op waterbasis met hoge duurzaamheid.

Sinds 2005 is het voor de professionele schilder verboden om met oplosmiddelrijke verf binnen te schilderen. Ook bouwmarkten moeten nu aan de VOS2010 norm gaan voldoen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
1
5
6
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu