Polypropyleen afvoer doorgeboord, hoe te repareren?

Ottog

  • #1
Bij een klus heb ik een poplypropyleen afvoer 50 mm die volgens de bouwtekening van het huis elders liep doorboord. :?

Het betreft hier betongietbouw en de afvoer zit in het volle beton dus niet in de dekvloer.

Ik heb gezocht maar lijmen is zo te zien niet mogelijk, anders zou ik een halve ring van hetzelfde materiaal eroverheen kunnen lijmen..

Is er een mogelijkheid het lek plaatselijk open te hakken en te repareren of moet er een groter stuk opengehakt en vervangen met schuifmoffen? Maar ja dan moet ik de schuifmof weer instorten en is hij onbereikbaar.

Wie heeft er een tip?
 

Fiesiekus

  • #2
Halve ring eromheen met een geschikte kit. Het kitten van polyprop. is hier eerder besproken; gebruik even de zoekfunctie.
 

Ottog

  • #3
Dank voor je reactie..had hier zelf ook aan gedacht, maar ja welke kit gebruik je dan.

Ik heb gezocht maar kan niets vinden met de combi kit/polyprop of kit/polypropyleen.
 

Pepjo

  • #4
Als je jouw zoekcombinatie bij Google gebruikt kom je wel aan je info.
 

Fiesiekus

  • #5
Blijkbaar moet je afkorting ppc gebruiken: kijk eens

Dan met sanitair- of een bitumineuze kit (voor daken) afdichten.
 

Ottog

  • #6
Met PPC en Kit vind ik alleen iets over reageerbuizen. Verder leveren alle zoekpogingen juist resultaten van dingen die niet kunnen.

De tip van sanitairkit of bitumineuze kit kan ik proberen.

Maar ik lees net wel in de kluswijzer van Praxis dat PPC in de vloer van een wijdere mantelbuis moet worden voorzien, voor krimpen en uitzetten.

Nu heb ik al een stuk opengehakt om te kunnen kitten en het ziet er naar uit dat de buis 75 mm is, terwijl op de bouwtekening van het huis 50 mm staat. Het aansluitpunt is wel 50 mm. Dus misschien toch een mantelbuis?

Helaas lekte het wel dus als er daadwerkelijk een mantelbuis is heb ik ook de binnenste buis doorboord, dus afkitten van het gat zal dan niet helpen.

Ik zal dus de hele leiding tot afvoerpunt (50 cm) moeten uithakken en vervangen met een schuifmof. Of eerst even het gat in de buis iets groter maken om te kijken of het echt een mantelbuis betreft. het laatste ga ik zo eerst maar doen want dat is toch de eenvoudigste oplossing. En dan evt de binnenste buis kitten.
 

Fiesiekus

  • #7
Foto's?
 

Ottog

  • #8



Oo de bouwtekening stond de afvoer paralel aan de waterleiding.
 

Fiesiekus

  • #9
Als je in dat gatje pulkt, voel je dan een binnenbuis?
 

Ottog

  • #10
Die zou dan natuurlijk ook doorgeboord zijn. ik heb een beetje rondgedraaid en het lijkt erop van niet.

Of ik zou het gaatje iets groter moeten makenom echt goed te kunnen kijken? Want als er toch een binnenbuis in zit en ik kit de buitenbuis af komt op den duur het water elders te voorschijn.
 

Fiesiekus

  • #11
Dat is idd het grote risico. Toch even verder zoek/pulken/proberen.
 

Ottog

  • #12
Ik denk dat ik de aansluiting ook maar ga openhakken om te kijken of er een verloopstuk zit en anders kan ik daar zien of er een mantel om zit.

Ik heb het gat nu met de hand gehakt maar ga ff kijken hoe duur het is een kangootje te huren.
 

Henkvis

  • #13
PP is behoorlijk goed dicht te smelten met een soldeerbout.
Als je meer PP materiaal weet te vinden, smelt je dat er zo overheen.

Suc6
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ik denk dat dit een PE systeem is.

Er zal geen buis inzitten.
 

Ottog

  • #15
Het is geen PE, ik heb hier nog wat buizen liggen, afval uit de kruipruimte en het is PP.

Kango huren kost 24 euro + slijpkosten beitel. Vanavond maak ik het gat wat groter om te kijken of er echt geen binnenbuis in zit. Ik ga daarna eerst op de extra buizen experimenteren met de verffohn en soldeerbout, als dat lukt prima en desnoods stop ik er een kunststof kurk in en stort het beton weer dicht.

Allemaal alvast bedankt voor de reacties en tips.

groet,
Otto
 

Henkvis

  • #16
Of het nou PE of PP is, beiden zijn goed lasbaar.
Gewoon verhitten en dan dichtvouwen....

Suc6
 

Ottog

  • #17
Mensen bedankt het is gelukt.

Eerst door het gat de vrije diameter gemeten en dat was bijna 7,5, dus er kon geen binnenpijp inzitten. Vervolgens met de verfbrander een proefstukje 'gelast' en dat ging prima, het plakte als een tierelier. Daarna het bewuste gat op dezelfde manier gerepareerd.

Gelukkig had de aannemer de resten gedumt in de kruipruimte zodat ik materiaal had. PP(c) buizen zijn in namelijk in geen enkele bouwmarkt te vinden, koppelstukken vreemd genoeg wel...

groeten,
Otto
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu