Plieger Thermostaatkraan

OmaShandy

  • #1
Hi knappe doehetzelvers, ik heb een vraagje over mijn nieuwe Plieger Thermoskraan, namelijk hoe of ie werkt, want er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Het is een mooi strak model met links en rechts een draaiknop met klein zwart knopje erop. Als ik de heetwaterkant opendraai dan doet ie het en het water wordt heet. Als ik de koudwaterkant opendraai gebeurt er niks.

Pas als ik de heetwaterkant opendraai kan ik er koud water bijdoen, maar waar is dat zwarte knopje voor, kan ik daarmee iets blokkeren, opdat ie altijd zo blijft staan ? Er staan geen temperaturen op, maar dan kan me ook niks schelen, want het gaat toch om de temperatuur die IK lekker vind.
Ik ben alleen dus de kraan kan altijd zo blijven staan.

Ik ben gaan zoeken bij Google naar een gebruiksaanwijzing, maar nope, helemaal niks en de verkopers weten er ook niks van :oops:

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

PS zie nu dat het in de verkeerde rubriek is terechtgekomen, wil de moderator het aub voor mij verplaatsen, alvast bedankt.
 

Pepjo

  • #2
Maar even verplaatst naar de juiste rubriek.
:wink:

Is er ook een typenummer bij de kraan, of een fotootje ?
Het blijft een beetje abstract, zo.
 

Toon

  • #3
Bij een thermostaatkraan is één knop bedoeld voor de temperatuurinstelling, de andere is om de hoeveelheid water te regelen. Dat "zwarte knopje" is waarschijnlijk een blokkering die er voor zorgt dat je niet ongewenst door kan draaien naar een te hoge temperatuur.

Plaats anders even een foto voor de duidelijkheid.
 

OmaShandy

  • #4
Hi Pepjo,

Het is een Plieger Stylo Thermostatische douchekraan, chroom, waterbesparend en keramische schijven type 433.3444

Toon, ik ben niet zo goed in het plaatsen van een foto, maar het is dus een gladde dikke staaf met draaischijven links en rechts met daarop een klein zwart knopje.

Sorry als ik zo onduidelijk ben, maar ik wil morgenochtend niet verbranden of verbibberen onder de douche :lol:
 

Pepjo

  • #5
Jouw kraan wordt niet meer nieuw geleverd volgens mij.
Ik kwam hem alleen nog tweedehands tegen op een aanbod-site.

Maar het is zoals Toon schreef : rechts is de temperatuurinstelling, met een blokkadeknopje (zwart dus bij jou) voor boven de 40 graden.

Links is de waterhoeveelheid, met een spaarstand waar je boven kunt gaan door boven dát zwarte knopje te draaien.

Veel meer valt er niet te vertellen, vrees ik.

Ps : groetsels ? :-|
Kun je dat eten ?
 

OmaShandy

  • #6
Deze kraan heb ik anders verleden week gekocht bij Gamma met 5 jaar garantie, nou jij weer :D

Ik kan niet 'boven' dat zwarte knopje draaien, wel als ik het indruk er voorbij, maar ik merk het morgen wel, ga het nu niet meer uitproberen en nee Groetsels zijn geen noedels of zo, maar verbasterde groeten :mrgreen: :P
 

MvO

  • #7
Voor alle duidelijkheid : Dit is niet een kraan met een koudwater-kant en een warmwater-kant, maar een thermostaatkraan met links de waterhoeveelheidregeling en rechts de temperatuurregeling.

Als je de linkerkant tegen de klok in draait gaat het water lopen (en hoe
meer je draait hoe meer water er uit komt) als je met de klok meedraait
gaat de kraan weer dicht.


Met de rechterkant regel je de temperatuur.
Als het goed is zie je op de draaiknop een aantal getallen (30, 35, 38, 40 ofzo) en dit geeft de temperartuur aan en op de kraan zelf een zwarte lijn.
Als de zwarte lijn bij 38 staat betekent dit dat de temperatuur van het
water dat uit de kraan komt ong. 38 graden is.

De zwarte knop is inderdaad een beveiliging die zorgt dat de draaischijf
niet per ongeluk boven de 38 graden komt. Dat is namelijk alleen
leuk als je van erge warme douches houdt.
Wil je een douche warmer dan 38 graden dan moet je de knop indrukken
en kun je de schijf verder draaien.

Als je de enige bent die gebruik maakt van de douche is het gemak dat
je de temperatuur inderdaad maar 1 keer hoeft in te stellen en daarna
alleen nog maar de linkerdraaischijf hoeft te gebruiken.
 

OmaShandy

  • #8
MvO,

Ik ben hier ook allemaal achter gekomen door een eerder genoemde opmerking over de linker en rechterknop.

De knoppen blijven inderdaad koud, het middenstuk waar de doucheslang aan zit wordt warm.

Ik heb links nog even het knopje ingedrukt om nog meer water te krijgen en dat is dus ook meer dan voorheen, heerlijk hoor en rechts heb ik geen getallen staan, maar dat maakt mij niet uit, het gaat er alleen maar om dat IK het een lekkere temperatuur vind. Blijkbaar iets warmer dan dan 38 graden, want ik heb het knopje ingedrukt en ietsjes verder gedraaid.
Nu staan ze beiden bovenaan. Ben benieuwd of ik nu morgen alleen maar de linkerknop hoef open te draaien en dan de juiste temperatuur krijg.

Ook het dichtdraaien met 1 knop is heerlijk anders moest ik ook heel snel de koudwaterkraan dichtdraaien, brrrrrrr
:P :lol:

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken en helpen, ik ben er goed meegeholpen.
 

Pepjo

  • #9
Veel plezier met de nieuwe douche-ervaring :D .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu