Platte afvoer afzuigkap boven keukenkastjes

Robshiba

  • #1
Vanuit de afzuigkap wil ik een afvoer naar buiten maken. Boven de keukenkastjes heb ik ongeveer 8 cm ruimte, achter een plafondplint.

Bij verschillende bouwmarkten zijn witte afvoerpijpen van stevig kunststof te koop van 55x110mm. Kan ik deze gebruiken als afvoer van de afzuigkap boven de kastjes? Of zijn er dan problemen ivm brandveiligheid?

Indien er problemen te verwachten zijn, heeft iemand dan andere ideeën voor het te gebruiken materiaal.
 

Fiesiekus

  • #2
Volgens mij geen probleem.
 

Robshiba

  • #3
Da's snel!
Ga ik het zo maken, is nl. eenvoudig: 2x overgang rond-plat, paar meter platte buis, tape erover en klaar! :D
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #4
Let er wel op dat zo'n rechthoekige buis minder inhoud cq oppervlakte heeft dan een ronde.
De oppervlakte van de platte buis is 61cm² en van bijv. spirobuis Ø 125mm is 123cm².
Dit kan een vermeerdering van het geluid geven.
 

Robshiba

  • #5
Kleinere opening, meer herrie klinkt logisch. Alleen: ik zit met de ruimte, die is nu eenmaal niet groter.

Platgedrukt heb ik met een ronde buis waarschijnlijk hetzelfde effect... :wink:

Ik weet inmiddels dat er nog een grotere variant is dan 55x110mm, ik moet nog narekenen of dat ook past. Als die grotere niet past, kan ik het altijd nog isoleren achter de plint.
 

Fwalraven

  • #6
Let op: Er zijn ook buizen die alleen maar voor ventilatie geschikt zijn.
 

Robshiba

  • #7
Letterlijke tekst van de site van een bekende bouwmarkt:

Ventilatie platte buis systeem
Als de afvoer van de afzuigkap een eindje verderop door de gevel heen moet, kunt u beter platte elementen gebruiken dan de traditionele ronde afvoerpijpen. Dit platte kanaal kunt u boven op de keukenkastjes leggen, waardoor ze nagenoeg onzichtbaar zijn. Voor dit systeem zijn diverse losse onderdelen te koop met verschillende lengte en vormen, zodat u het afvoerkanaal precies op maat kunt maken.

Dus volgens mij moet ik hiermee het karweitje wel kunnen klaren!
 

Fwalraven

  • #8
Dat zijn de juiste buizen.
Het verschil zit 'm in de brandbaarheid van het materiaal.
Bij een afzuigkap KAN er brand onstaan.

Als ik het goed heb mag er daarom ook geen PVC buis worden gebruikt bij afzuigkappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu