Platdak eventueel renoveren

Willie1000

  • #1


Mijn platdak is medio 2011 vervangen. Het oude bitumen is vverwijderd en vervangen door:
- geen dempremmende folie
- isolatie
- twee lagen bitumen
- nieuw lood.

Volgens mij buigt mijn dak in het midden door omdat er water op blijft staan.
In het midden aan de muur zijde trekt het vocht onder het lood en het bitum laat op sommige plekken los (staat bol).
Ben bang dat er vocht onder het dak blijft.

Wat kan ik het beste doen en dien ik ook de onderkant steunbalken te controleren op houtrot, etc.



[/b]
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
2011 Die dakbedekking is nog nieuw.
Fotos geven niet altijd het juiste beeld. Zo zie ik dat de opstand van het dak, rond om, bijna even hoog is. Met andere woorden het dak zou dan te weinig afschot hebben. Normaal is het laagste punt van het dak bij de afvoer.
Daken zakken over het algemeen door een van de reden om dat optevangen is het dak 16mm/m afschot te geven.
Hoe oud is de woning? Wat voor ruimte zit er onder het dak.
Wat voor isolatie is er in 2011 aangebracht?
 

Willie1000

  • #3
Het huis is van medio 1986 en het is een aanbouw aan de woning (woonkamer).
Het soort isolatie weet ik niet maar aan beide zijde voorzien van een aluminiumlaag.
Dat er geen of weinig afschot in zit klopt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Geen dampremmendefolie maar wel een dampremmende laag, namelijk de aluminiumfolie van de isolatieplaten.
Zover ik het kan beoordelen is het een prima dak.
Een dak wat na 30 jaar niet iets is door gaan hangen moet ik nog tegenkomen.
Hoeveel cm water staat er in het laagste gedeelte van het dak?
Hoe heb je bepaald dat er vocht onder het lood trekt?
Ook je opmerking vocht onder het dak. Zie je een bult in de dakbedekking wil dat niet zeggen dat er vocht of water in die bult zit.
 

Willie1000

  • #5
Bedankt voor de informatie. De aanbouw is van medio 1998.
Ik denk dat er max 1 a 2 cm water in het laagste gedeelte staat.
Levert de bult een probleem op of niet.
Het water trekt bij de bitumen op zodat ik vermoed dat er water onder trekt of zie ik dat verkeerd. zie bijgevoegde foto.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Water op het dak is niet ideaal. Om het jaar even een trekker over het dak en het losliggende vuil verwijderen. Staan er bomen rond je dak, dan het dak na het vallen van de bladeren even schoonmaken. Voorkomt ook verstopping van het riool.

Zou je een dak willen hebben wat droog loopt trek dan de knip maar open. Dat is een enorme operatie.
Ik kan me niet voorstellen dat die bult problemen geeft idem het water tegen het lood. Dat zie je verkeerd.
Wat ik zie, water wat door de leislag iets optrekt. Til het lood voorzichtig iets op dan zie je dat de schuine kant verder omhoog droog is.
 

Willie1000

  • #7
Oke gewoon jaarlijks schoonmaken en laten liggen.
Als het tijd is laten renoveren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu