Plat (warm) dak extra geluidsisolatie

Jos_van_s

  • #1
Beste mede klussers,

Na flink wat gelezen te hebben hier op het forum, en na wat adviezen van mede klussers, wordt het me eigenlijk nog echt duidelijker wat nu wel en niet verstandig is.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vocht-problemen-bij-verder-isoleren-bovendaks-platdak.71241/
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/geluidsisolatie-pir-dak.50974/

Ik heb een plat dak welke ik graag extra wil isoleren tegen geluid. Met andere woorden: geluid van binnen wil ik binnen houden. De ruimte wordt gebruikt als oefenruimte en ik wil geluidsoverlast naar buiten toe zoveel mogelijk beperken. Helemaal geluidsdicht maken is een utopie, maar wat ik kan doen om het te beperken wil ik graag doen.

De dakconstructie ziet er als volgt uit:


Geluidsisolatie werkt het beste, zo heb ik gelezen, volgens het massa-veer-massa principe. Van boven naar beneden gekeken, is mijn eerste massa laag de OSB plaat, eventueel verzwaard met gipsplaat. Dan de veer. Mijn idee was om de ruimte tussen de balken op te vullen met steenwol. Echter lees ik dat dit schimmel kan veroorzaken, omdat het dauwpunt lager komt te liggen? Of kan het geen kwaad zolang het dauwpunt aan de 'bovenzijde' van het dak blijft? Dan rest de vraag, wanneer is dat?

Of is het verstandig om de veer ónder de balklaag te maken, door bijvoorbeeld zogenaamde veerregels te gebruiken om mijn plafond ontkoppeld op te hangen, waarbij ik de veer als het ware tussen de regels kan stoppen met steenwol.

En moet ik een damp(dichte?) folie gebruiken?

Daarna als laatste massa laag, een laag gipsplaat afgewerkt met een houten planken plafond.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, wellicht dat een van jullie goed advies kan geven in deze.

Mvg Jos
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Misschien eerst deze site doorspitten. Heel veel ervaring te vinden.
Wat bedoel je met luchtdicht maken is een utopi.
 

Jos_van_s

  • #3
Hoi Wgb,

Hartelijk dank voor de link, dat is zéér informatief voor wat betreft de geluidsisolatie.

Ondertussen weet ik dat een isolatielaag aan de binnenzijde geen kwaad kan, zolang deze onder de Rd waarde 3 zit. Dit heb ik laten berekenen. En isolatie tegen de dakplaten of tegen de balklaag maakt blijkbaar geen verschil.

Rest alsnog mijn vraag óf en zoja welke, folie gebruikt moet worden om alles lucht/vocht dicht af te sluiten??

Mvg Jos
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu