Plat dak keuken / isolatie etc.

Ribruijn

  • #1
Allen,

Laatste verbouwingsklus in ons oude huis is de keuken. Platte dak boven keuken en restant van de uitbouw is bitumen met grind en wordt binnenkort vervangen door een 2-laagse bitumineuze dakbedekking (geen grind meer). Nieuwsgierig naar de staat van het dakbeschot heb ik zo hier en daar alvast het dakbeschot in de keuken geopend, ook omdat er een lichtkoepel wordt vervangen. Ik heb even een foto'tje gemaakt van wat ik aantrof boven de keuken tussen de balken. Gipsplaat, geen dampdichte folie en isolatiewol op de gisplaten met daarboven ventilatieruimte. Zie foto. Dakbeschot ziet er nog aardig uit, is in elk geval droog.

Dit aanschouwend, als het bitumen straks is vervangen wat zou dan een goede manier zijn om van onderaf het dak(je) weer te isoleren? Moet dit in een keuken dampdicht? (is nu ook niet zo)? Wederom isolatiewol met ventilatie onder het dak? Platen piepschuim tussen de balken met ventilatie onder het dak? Of toch maar "all the way" (dampdicht maken direct onder de gipsplaten en dan verder afwerken naar het dakbeschot etc.)

Wat voor mij nog belangrijker is dan een (zeer) goede isolatie is de zekerheid dat mijn dakbeschot niet gaat rotten door damp/vocht aan de onderzijde. Ik wil er eigenlijk 15 jaar geen omkijken meer naar hebben.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
In deze tijd van het jaar moet het droog zijn. Doch als ik zo de foto bekijk is het toch wel vochtig geweest.

Neem deze rubriek maar eens door dan is isoleren aan de onderzijde geen goede oplossing. Beter is boven op de dakvloer, veel minder risico dat er iets misgaat. Nu op de juiste wijze de werkzaamheden aanpakken kan toch. :wink:
 

Petervdijk

  • #3
Het is indderdaad beter als je op het dakbeschot de isolatie aanbrengt, bij een pir isolatie plaat 30/600/1200 haal je al een Rd waarde = 1,05. Mits je opstanden van je dak hoog genoeg zijn om je isolatie kwijt te kunnen.
 

Ribruijn

  • #4
Ik kon mijn bericht niet binnen 60 minuten editen. Excuses hiervoor. Veel dieper in het forum staan inderdaad genoeg vergelijkbare voorbeelden.

Dit zal voor mij de beste oplossing zijn denk ik als ik van binnenuit isoleer

Plafond onder plat dak isoleren

Dakrand is overigens hoog genoeg voor isolatie van buitenaf. Maar wat doe je dan nog aan de binnenzijde?
 

Petervdijk

  • #5
Mijn mening is dat je oude isolatie ( mocht het kunnen) beter kan verwijderen, dan heb je minder kans op inwedige condensatie.
 

Ribruijn

  • #6
Dat kan. Wordt de keuken meteen een stuk hoger.... Kan ik de balken een kleurtje geven of zo... :)

Omdat het een keuken is: dus PIR isolatie aan de buitenzijde van het dakbeschot aanbrengen met tweezijdig alu folie. Moet er dan nog een damplaag tussen dakbeschot en PIR? (Omdat de keuken toch wel een vochtige ruimte is)?
 

Petervdijk

  • #7
De opbouw van je nieuw dak zou dan als volgt kunnen zijn ;
- Dampremmer
- Pir isolatie met een zijdige bitumineuze cacheer laag (zijn goedkoper)
- Een of twee eenlaagse bitumineuze daksysteem.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Of een laag kunststof dakbedekking. :D
 

Petervdijk

  • #9
Dat is indderdaad ook een goede oplossing, levensduur verwachting is dan ook langer als een bitumineuze product +30 jaar.
:prima:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Voor kunststof dakbedekking hoef je mij niet de weg te wijzen hoor. :lol:
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #11
Isoleren van buiten is het beste maar dat is al aan gegeven.
Wel is belangrijk om te zien hoe het bij de muren zit tussen de balken.
Vaak is er op de gipsplaat geïsoleerd en loopt de isolatie door naar buiten in het overstek.
Als de isolatie van buiten word gedaan dan kun je het beste de oude verwijderen en daarna alles wat boven het plafond zit goed na te kijken op kieren en of isolatie.
Doe je dit niet onstaat er een koudebrug boven je plafond.
Omdat het boven het plafond een binnenklimaat word.
 

Ribruijn

  • #12
Goed. Dakdekker gisteren geweest. Volgens hem toch niet genoeg ruimte (lees: hoogte dakopstand) om PIR platen te plaatsen. Hele dunne platen hebben niet zo heel veel effect en hoger dan 3-4 cm kan ik niet gaan.

Dan toch maar weer het bekende euvel van isoleren vanuit de binnenzijde. Dus: verschrikkelijk goed opletten bij het dampscherm en dit zeer secuur tussen isolatiemateriaal en gipsplaten (en de balken) 100% dicht maken. Vraagje (volgens mij werkt dat in mijn voordeel): 1 zijde van de keuken staat in verbinding met de spouwmuur en ik voel het hier behoorlijk tochten (ventileren). Dit maakt in deze situatie deel uit van de "koude kant" dus het beste is dan om wat ruimte tussen dakbeschot en isolatiemateriaal over te laten en het lekker laten doorluchten met buitenlucht, correct?

Edit: verdorie. Moet ik met een goed dampscherm nu wel of niet ventileren? Zie door de bomen het bos niet meer: document niet meer online
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Die link die je geeft betreft het isoleren van een pannenkap. Dat is een dampopen constructie. Jouw dak is plat en de laatste laag van die constructie is van bitumen. Bitumen is een behoorlijk dampdicht materiaal. Bij een pannenkap kan het vocht naar buiten bij jouw blijft het in de constructie. Dus het kan moeilijk naar buiten. Door het aanbrengen van een dampdichte laag verlaag je de hoeveelheid vocht en daar automatisch de RLV in je constructie. Door de praktijk is gebleken dat een dak, zoals jouw situatie, haast niet mogelijk is om een dampremmendelaag goed aan te brengen.
Ook het ventileren tussen de onderzijde dakvloer en bovenkant isolatie blijft gissen. Wat is goed, behoorlijk veel enz. Lucht uit die spouw hoe vochtig is deze lucht enz. enz.
Nu zijn er intelligente dampremmers ontwikkeld en daarmee is het mogelijk om onder de dakvloer te isoleren. Maar in hoeverre je deze kan gebruiken in een bestaande toestand zou ik zo een twee drie niet weten. Ook hier zal het resultaat afhangen hoe nauwkeurig, dus zonder lekken, die damprem kan aanbrengen.
 

Ribruijn

  • #14
Moeilijk, moeilijk inderdaad. Ja, ik heb zo ongeveer alles gelezen wat er over te lezen is en inderdaad zijn de meningen nogal verdeeld. Enige pluspunt VOOR ventilatie is mijns inziens dat in de wintermaanden de lucht nogal droog is, op het moment dat het dak het koudst is (lage relatieve vochtigheid). In de zomermaanden is de lucht het vochtigst, maar het dak ook redelijk warm (zeker een plat dak). Een koudebrug zal je met lucht van een hoge RV dan niet snel krijgen onder het dakbeschot dus wellicht is dat een pre voor het wel ventileren (het is echt lucht uit de spouwmuur, geen andere openingen). Maar er zullen vast nog wel andere pro's / conns optreden. Lastig... :?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Globaal is er in een dakconstructie kans op condens in de periode October tot Mei. Mei tot October zal de constructie weer drogen.
Je kan een veilige constructie maken, zonder condens, als onder de dakvloer, ongeveer, dezelfde condities heersen als buiten.
Enig idee hoe dik je wil/kan isoleren. Hoe hoog zijn de balken.

Als ik naar de foto kijk zie ik dat de OSB direct op de balken ligt. Voor een systeem met ventilatie moet de lucht kunnen ventileren tussen de OSB en de balken door. Nu heb je maar een mogelijkheid om te ventileren namelijk in de lengte van de balken. Haaks via de balken is niet mogelijk.
 

Ribruijn

  • #16
Scherp gezien. Het is overigens geen OSB, maar vloerdelen (dakdelen in dit geval....). Inderdaad: ventilatie via de spouwmuur als we willen ventileren met buitenlucht in verband met de richting van de balken, en alleen in de lengterichting. Haaks is niet mogelijk (behalve bij de achterste balk, maar ruimte is miniem hier, balk zit slechts 5 cm van de muur. En spouwmuur zit alleen aan 1 zijde. Zie plaatje. Rood is de spouwmuur met ventilatie. Blauw is kozijn gedeelte (deuren, ramen etc). Alles hier dichtgetimmerd. Bruin zijn de 4 balken. Ca. 15 cm hoogte om iets mee te doen. Onderzijde is de open ruimte (huiskamer, geen plat dak).

 

Ribruijn

  • #17
Ik zie overigens dat -omdat aan de blauwe lijn de constructie wat overhangt- ik aan de onderzijde van de betimmering eenvoudig wat gaatjes en dus 3 ventilatieroosters zou kunnen maken om zo een ventilatie tussen spouwmuur en de blauwe zijde boven het isolatiemateriaal mogelijk te maken tussen de 4 balken.

Blijft voor mij nu echter de hamvraag: wel of geen ventilatie boven het isolatiemateriaal? En bij geen ventilatie: isolatiemateriaal wel of niet strak tegen het dakbeschot aan?

Ik snap dat deze vraag heel lastig met "ja" of "nee" is te beantwoorden. Maar ik probeer wel de meest rationele beslissting te maken (nu het nog mogelijk is).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Voor een optimale ventilatie moet de lucht aan elke kant van de uitbouw er in-en er uit kunnen. De wind zorgt er dan voor dat de lucht tussen het isolatie materiaal en de dakvloer zich gemakkelijk kan verplaatsen. Het is zeker geen kwestie van een gaatje hier en daar en het ventileerd wel voldoende. Hoe groot hoeveel enz. geen idee.

In theorie zou ik me kunnen voorstellen dat een dampremmer een gunstige invloed heeft. Er gaat veel minder vocht richting de ventilatieruimte.
Als je balk 15cm hoog is zou je 10/12cm isolatie kunnen plaatsen.
 

Ribruijn

  • #19
Sorry, zo bedoelde ik het ook niet. Omdat het dakbeschot overhangt aan de blauwe zijde en aan de onderzijde is afgetimmerd (zeg maar: tussen kozijn en boeideel, ca. 10 cm) kan ik hier een sleuf in frezen en een net RVS roostertje op zetten (3 dus). Op die manier creeer ik dus een toch echt wel aanzienlijke ventilatiemogelijkheid tussen de balken over de gehele breedte. Dan inderdaad zo'n 10-12 cm isolatie eronder en zorgen dat het dampscherm onder de isolatie zo perfect als mogelijk is. Het is mijns inziens of deze oplossing, of dezelfde constructie maar dan zonder ventilatie (dus de spouw dicht maken). En bij de laatste oplossing (zonder ventilatie) de vraag of er nog wel ruimte tussen dakbeschot en isolatiemateriaal moet blijven. Gevoelsmatig neig ik naar de ventilatie, maar het is uiteraard niet voor niets dat ik hier de mening(en) van anderen vraag.

Dampremmer bedoel je neem ik aan bij de ventilatie openingen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
De dampremmer ligt aan de warme kant, direct, onder de isolatie. Opgezet aan de zijkanten van de isolatie tot aan de bovenkant van de platen.

Orienteer je ook eens op intelligente dampremmers de constructies en oplossingen die daar uit rollen. Dan kan je de gehele ruimte opvullen met een cellulose isolatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu