Plat dak EPDM op Bitumen plakken

Imker

  • #1
Hallo,

Ik heb een Bitumen plat dak dat behoorlijk lekt. Nu zag ik van die EPDM en dat lijkt me veel minder gedoe dan met branders in de weer gaan (waar ik ook geen ervaring mee heb). Is het mogelijk om EPDM op Bitumen te plakken? Zo nee, wat is dan de makkelijkste manier om die bitumen van het dak af te krijgen?

Alvast dank.
 

Fiesiekus

  • #2
En, hoe gaat 't met de Wyandotjes?

Vaak zit er een papierlaag tussen het dakbeschot en de bitumeuze laag. Dan kan je 'm daarvan lostrekken. EPDM erover lijkt me geen succes.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #3
- Is het mogelijk om EPDM op Bitumen te plakken
Ja. Gaat heel goed zelfs. Je plakt het met contactlijm vast.

- Zo nee, wat is dan de makkelijkste manier om die bitumen van het dak af te krijgen?
Daar is (voor zover ik weet) geen makkelijke manier voor. Lekker laten zitten dus.

Als je dak nog niet geïsoleerd is, is dit trouwens je kans. PIR/PUR platen op de bitumen schroeven en dan EPDM er boven plakken. Je bitumenlaag is dan gelijk je dampdichte laag, toppertje dus. Moet je je opstand, boeidelen en afvoeren helaas ook aanpakken.

@Fiesiekus: die papierlaag zit toch alleen onder mastiek en niet onder bitumen? Of vergis ik mij?
 

Fiesiekus

  • #4
Nee, ik vergipste mij :oops: .
 

Imker

  • #5
Met mijn Wyandotjes gaat het goed :) Drie kuikentjes en elke dag verse eitjes.

Isoleren is niet aan de orde, het gaat om een schuurtje achterin de tuin. Fiesiekus, waarom lijkt jou het geen succes? En contactlijm, ik zag op een site folie met blikken lijm die erbij hoorde, is dat bedoelde lijm of is contactlijm weer iets anders?
 

Fiesiekus

  • #6
Die van mij worden allemaal broeds en vertikken het om te leggen :? .

Ik ben zelf voorstander om zoveel mogelijk om een kale onderlaag te beginnen; je kan nog zien hoet en wat de toestand (rotte plekken, losse delen) van de ondergrond is en of herstel evt. noodzakelijk is. Ga je er weer met een laag overheen, heb je kans dat je de zaak afdekt zonder reparatie.

Maar als Cyruse zegt dat 't technisch wel kan, geloof ik dat graag.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #7
Fiesiekus schreef:
Die van mij worden allemaal broeds en vertikken het om te leggen :?
Misschien moet je het voordoen :mrgreen: :wink:
Imker schreef:
En contactlijm, ik zag op een site folie met blikken lijm die erbij hoorde, is dat bedoelde lijm of is contactlijm weer iets anders?
Als het een beetje knappe EPDM leverancier is, levert hij de contactlijm bij de EPDM en zit het dus in de prijs inbegrepen.

Zover ik weet, is elke lijm die bij EPDM wordt geleverd industriële contactlijm. Krachtig spul, ik had mijzelf op een gegeven moment met mijn schoenen vastgelijmd op het dak. Dat koste dus bijna mijn zolen. Dan weet je tenminste dat je met een beste kwaliteit lijm werkt :lol: !

Er zijn ook leveranciers waarbij je het los legt en alleen op de opstanden verlijmt en/of verlijmen via rillen kit. Dat heeft niet mijn voorkeur, ik zou gaan voor de volledige verlijming. Overigens moet er bij de afvoeren evengoed nog wel gekit worden.

EPDM is nogal dun (+/- 1,15mm) en als het niet volledig verlijmt wordt, kan het zonder ballast gaan klapperen met flinke wind.

Wees wel kritisch op de m2 prijs. We geven hier op het forum geen prijsadvies, maar er zitten leveranciers tussen die wel erg snel rijk van jou willen worden. Zoek en vergelijk dus.
 

Fiesiekus

  • #8
Hoet zit het met het lijmen van EPDM op een ruw oppervlak? Is dat niet nadelig voor de levensduur van EDM?

En hecht die contactlijm ook op bitumineuze ondergrond?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
Volgens mijn leverancier:

Op welke ondergrond kan EPDM worden toegepast?
- Bitumen (geen mastiek)
- Houtachtige ondergrond, uitgezonderd spaanplaat
- Bijna alle soorten isolatie, uitgezonderd steenwol en naakt polystyreen
- Beton- en cementdekvloeren, maar hier dient wel eerst een scheidingslaag te worden aangebracht van naakt polystervlies en geballast te worden door middel van grind of tegels.

Dient alleen de ondergrond ingelijmd te worden?
Nee, zowel de ondergrond als de EPDM dient ingelijmd te worden.

Verder:
• 100% UV en Ozonbestendig;
• 400% rek bij breuk;
• Levensduurverwachting van 50 jaar;
• Hoge chemische bestendigheid;
• Bestand tegen logen en zuren;
• Blijvend elastisch;
• Onderhoudsarm.

En het mooie is dat je je hele dak uit 1 stuk (dus volkomen naadloos) kan bestellen. Dus wat mij betreft... :super: ...ik gebruik het trouwens ook voor mijn vijver.

Ik heb trouwens geen aandelen EPDM, mocht je dat denken :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #10
:prima: Cyruse.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #11
:prima: Fiesiekus. Het goed om kritisch te zijn, uit te vragen en om niet alles maar voetstoots aan te nemen
 

Imker

  • #12
Mag ik trouwens vragen waarom geen mastiek en wel bitumen? Ik ben niet zo op de hoogte van de verschillen, ik begrijp dat als je van dat grijzige spul hebt het bitumen is?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #13
Hier op het forum zit *wgb* en die kan dat beter vertellen, die is meer thuis in de dakelarij, maar ik kan een zwakke poging doen: bij mastiek wordt er een papierlaag op je dak gelegd, daarover wordt een hete teer(achtige?) massa gestort en daarop weer grind/kiezels. Dat grind zit dus behoorlijk vast in die teermassa en geeft een enorm oneffen oppervlakte waar gewoon niets bovenop te plakken/branden is.

Als bitumen worden gebrand wordt het mastiek ook verwijderd. Leuke klus is dat. Met name de afvoer is tegenwoordig een aardig probleem.

Mastiek mag al een flink aantal jaren niet meer gebruikt worden, want het is net als alle vergelijkbare verboden teerprodukten carcinogeen.

Ik weet niet of elke mastiek variant op deze manier werd gelegd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Cyruse :o
Dat grijzige spul zal leislag zijn dus er ligt bitumen op zijn dak.
Daar zou ik geen EPDM op durven lijmen. Te scherp.
Mocht er toch mastiek opliggen dan deze verwijderen.
Mastiek is als tussenlaag ook niet geschikt wordt te gemakkelijk week of vloeibaar en gaat lopen.
Daarbij zou de temperatuur van de mastiek giganties omhoog gaan als je daar een zwart vel EPDM op legt.
Leg je grind op de EPDM dan krijg je het verschijnsel dat de mastiek door het gewicht van het grind in combinatie met het vel EPDM alle kanten wordt opgedrukt.
EPDM is een prima product maar stem de details van het dak af op dit materiaal.
Gebruik haakse dakopstanden en dek deze af met iets wat zowel aan de binnen-als buitenkant van de dakrand naar beneden gaat.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
@ Imker, blogadres verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu