Plat dak afschot i.c.m. EPDM

Zakraket

  • #1
Ik moet twee dakkapellen met EPDM bekleden. De daken zijn al geisoleerd (RC7, SIP-panelen) maar hebben nog geen afschot.

Ik kan afschot creeeren met afschotplaten van PIR of EPS, maar de PIR platen (gecacheerd) zijn nogal prijzig, en ik heb de goede isolatieeigenschappen van PIR niet nodig.

Op EPS kan ik geen EPDM verlijmen met de gebruikelijke EPDM lijm. Gecacheerde EPS-platen kan ik niet vinden, wel afschot EPS zonder een afwerklaag, met een dikte van 30-50mm voldoende voor mijn dakopperafmetingen

(EPS met cacheerlaag kan ik wel gevonden krijgen, maar dan weer met een dikte vanaf 100mm, veel te dik)

Kan ik volstaan met de EPS platen, en daar een 9mm OSB plaat op schroeven?

Op de daken wordt niet meer gelopen na de bouw (maar volgens mij kun je op 9mm OSB op een EPS onderlaag prima lopen)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kan je op deze panelen een dampdichte dakbedekking aanbrengen?
 

Zakraket

  • #3
Goeie vraag.

Voor zover ik weet wel. Is door de architect ook zo ontworpen (EPDM) alleen heeft die geen afloop meegenomen in het ontwerp.

De dakpanelen zijn 15mmOSB-200mmPIR-15mmOSB.

En zo nee, hoe breng je dan dakbedekking op een plat dak aan?? Je moet toch een absoluut waterdichte laag hebben.


Misschien kan ik ook gewoon afloop creëeren met OSB platen en latjes? Al vermoed ik dat in de dan ontstane holte dan wel vocht gaat ontstaan door condensatie

edit: ja, dat moet toch gewoon kunnen?

Stel ik heb een dak dat alleen een OSB plaat is, en ik wil het isoleren én bedekken. Dan koop ik PIR afloop platen van 20cm dik, en dan leg ik daar de EPDM op. Dat is tenminste wat ik overal tegenkom als ik zoek naar afschotplaten.

Het eindresultaat is dan hetzelfde: nl een OSB plaat onder 200mm PIR.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Omdat de buitenste laag EPDM dampdicht is moet er voor de isolatie, van uit binnen gezien, een damprem zijn aangebracht. Beter even terug informeren.
 

Zakraket

  • #5
Je bedoelt bij de leverancier?

De zijwanden zijn ook van SIP (alleen iets dunner). Daar komt aan de buitenzijde dampopen gevelfolie met planken bekleding.

Ik zou aan de binnenzijde van het plafond een dampremmende folie tegen het plafond kunnen maken, achter de gipsplaten. Het gaat om twee dakkapellen met een dakoppervlak van 1x2m dus dat is zo gedaan. Ik kan de folie dan nog langs de zijwanden een stuk naar beneden trekken?

De schuine daken zijn ook voorzien van een dampopen folie met dakpannen, dat is gewoon zoals voorgeschreven.

Edit: ik kwam dit nog tegen via google (jou bekend ;) ) hier lijk ik te lezen dat onze PUR dakplaten door de grote laagdikte vrij dampdicht zijn?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ja de leverancier of de architekt.
Dat waren PIR platen met aluminiumcachering. Alu is dampdicht.
Als er bij jouw achter de binnenste OSB en voor het schuim een alu.folie zou zijn aangebracht is dat ok.
Aan de wanden zal tussen die panelen en de bekleding een open ruimte zijn gehouden voor ventilatie.
Ik kom nog een keer terug op jouw vraag.
 

Zakraket

  • #8
Nee, er zit in de wand/dakpanelen geen extra laag, het is alleen 15mm OSB, 200mm PUR, 15mm OSB.

Gezien de verhalen en lastige kwestie rond allerlei vochtwerkingen ga ik toch maar het afloop creeren door een houten plaat op aflopende latten, zodat een ruimte onder de houten plaat ontstaat.
Deze ruimte ga ik aan de zijkanten open laten zodat deze volledig geventileerd kan worden.
Daar bovenop komt dan de EPDM

Dus, van onder naar boven:
- 15mm osb
- 200mm pur
- 15mm osb
- dampopen waterwerende dakfolie
- latten met aflopend profiel (=geventileerde ruimte)
- houten plaat (bijv OSB 18mm)
- EPDM

Feitelijk heb ik dan hetzelfde gemaakt als wat ik toepas op het schuine dak, met als enige verschil dat er geen dakpannen op liggen, maar OSB+EPDM.
Dat moet toch werken, hoop ik ... mits de ventilatie werkt

Mocht je hier nog op en aanmerkingen op hebben hoor ik het graag, maar zeer bedankt voor je input (en het stellen van de initiele vraag...)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ga je de onderzijde van de OSB/EPDM rondom ventileren met buitenlucht zal je geen problemen krijgen.
Dampopen waterkerende dakfolie is zinloos. Dit soort folies wordt gebruikt bijvoorbeeld bij een pannendak waar altijd water voorbij de dakpannen kan komen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu