Plastic glaslatten verwijderen

Ivar35

  • #1
Hallo,

ik wil de ramen boven de binnendeuren verwijderen en vervangen door hout.
Het lukt niet om de ramen te verwijderen. Ik kan de ramen naar beneden drukken (veersysteem), maar er is te weinig ruimte op ze eruit te wippen. De glaslatten aan de zijkant zitten gehaakt in het kozijn (zie foto). Hoe kan ik de glaslatten verwijderen zonder schade. Op één foto is te zien dat de glaslat thv het haakje al gesneuveld is.




 

Monteur Bert

  • #2
Het is een soort paddestoelvorm die uit het stalen profiel gebogen is. (Fabr. Polynorm?)
In het glaslatprofiel is een sleuf die over "paddestoelkop" is geklikt.
Er zit niets anders op dit zo voorzichtig mogelijk los te wrikken. Profiel zoveel mogelijk open houden.
Zonder enige schade is dit bijna niet te doen. Door o.a. veroudering van materiaal.
Om de ruit te verwijderen moeten een aantal lippen wat teruggebogen worden. (zoweing mogelijk) Afbreken hiervan is een risico.
Hout zal waarschijnlijk dikker zijn dan glas vrees ik. Weet wat je aanhaalt.
Je kunt glas ook beplakken of dun hout ervoor plaatsen.. Succes, Bert.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Beste,

Koop 2 platen 3mm mdf wit gelakt ( standaard in de bouwmarkt te verkrijgen en op maat te zagen voor een paar euri ) op maat en bevestig deze met hi-tack kit op beide zijden van het glas. Kit de randjes af met acrylaatkit.
Spaart je een hoop ergernis en je hebt een beter isolatie met het glad ertussen, en staat superstrak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu