Plantenbak van kalkzandsteen afwerken

Martijn1980

  • #1
Ik heb 2 plantenbakken/borders van kalkzandsteen in mijn tuin en die wil ik helemaal glad en wit hebben. Met welk materiaal kan ik dit het beste stucen/pleisteren. En is dit te doen wanneer je hier geen ervaring mee hebt?

Hoe werk ik de open bovenkant af van deze blokken.
En kan ik de tuinaarde gewoon erin gooien, of moet ik de binnenkant ook nog afwerken met iets?


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan de buitenkant stucen. De bovenkant afdekken. Aan de binnenkant een waterdichte laag van bv. vijverfolie.

Ik vind eigenlijk kalkzandsteen geen gelukkige keuze hiervoor. Het is een erg poreuze steen. Zuigt veel vocht op en gaat kapot door bv. bevriezing.
 

Martijn1980

  • #3
Bedankt voor je reactie. Stucen en schilderen was al het plan, maar welk materiaal moet ik gebruiken en moet ik die stenen voorbehandelen?

MEt wat kan ik die bovenkant afdekken? Ik wil dit ook gewoon met stuc afwerken namelijk.

Vijvervolie is een goeie, bedankt voor de tip!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bovenkant kan bijvoorbeeld met hardhouten planken of een stenen afwerking (hardsteen, beton).

Als je de bovenkant met stuc doet, doe er dan wat waterdichtmiddel doorheen of kies een waterdichte stucmortel.

Voorbehandelen moet altijd voor het stucen. Met een voorstrijkmiddel voor zuigende ondergrond.
 

Martijn1980

  • #5
Heb je ook een naam van het type stuc en voorstrijkmiddel wat ik moet kiezen. Zie door de bomen het bos niet namelijk.

Belangrijk is dat het eenvoudig aan te brengen moet zijn en dus tegen vocht kan.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
We mogen hier geen productnamen noemen.

Je moet even googlen op 'kalkcementmortel' dan zie je wel producten die van toepassing zijn.

Als je plantenbakken superstrak zijn kan je ook een dunpleister gebruiken. Google dan even op 'kalkcementpleister'. Als ik de foto's zo zie moet dat het beste voldoen.

Qua voorstrijken staat bij de producteigenschappen wel wat voor voorstrijk je nodig hebt, in de regel een (dispersie) primer voor zuigende ondergronden.

Als je het gaat verven hoeft de stucmortel niet perse helemaal waterdicht te zijn, de verf zorgt al voor een afsluitende laag.

De bovenkanten zou ik afwerken met een paar stroken natuursteen die iets oversteken, wellicht liggen er wat reststukken bij de lokale steenhouwerij. Deze kan je verlijmen met poedertegellijm.
 

Martijn1980

  • #7
Aah bedankt, dat wist ik niet.

Heb nu ook een "design stucmortel" gevonden. Als ik het goed begrijp kan dat direct op die blokken en dan schilderen maar. Ben je daar bekend mee en is dat aan te raden?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nee ken ik niet. Ik gebruik voor dit soort toepassingen "K13", is ook tenminste betaalbaar :mrgreen:
 

Martijn1980

  • #9
Thanks, ik ga eens kijken. Als ik die bak aan de binnenkant hiermee, of met een ander mortel, stuc - moet ik dan alsnog folie plaatsen , of kan ik er dan gewoon tuinaarde in doen?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Als je zorgt dat de binnenkant ook waterdicht is zou je in principe geen folie hoeven te gebruiken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
In principe is elke stucmortel voor buiten geschikt. Een kalkstucmortel vind ik iets lastiger te verwerken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Geen folie gebruiken, de bak komt dan vol water te staan bij hevige of langdurige regenval, slecht voor de planten.
Als aarde erin te nat is vriest de bak in de winter kapot.
Zorg dus voor afwatering naar beneden of naar opzij.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Bedankt voor de aanvulling Jan. Ik bedoelde ook alleen de wanden met folie bekleden.

Als de wanden aan de binnenkant niet waterdicht zijn, is er een grote kans dat de bak aan de buitenkant groen gaat worden door het vocht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu