Plafond zolder aanpakken , hoe?

Scopix93

  • #1
Hallo Allemaal,

Wij willen onze zolder aanpakken, het moet onze slaapkamer worden.

Maar nu heb ik een vraag m.b.t. de beplating op zolder. Naar mijn idee zijn het vezelplaten met isolatie erboven/ of eronder, hoe je ook wilt zien haha. De isolatie ziet er verder prima uit en de platen ook.

Isolatie is gericht naar buiten en daarboven het regelwerk + dakpannen.


Mijn plan is om gipsplaten tegen de beplating te maken. Maar ik vraag mij of hoe.. Kom ik met vocht te zitten als ik het gewoon tegen de beplating aanschroef? of moet ik regelwerk maken met isolatie er tussen?.



Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik heb de berichtjes ertussen even verwijderd.

Altijd een rachelwerk gebruiken voor gipsplaat. Dan kan het beter werken.

Hoeveel isolatie zit er op het dak? Het is aan te raden, om nu meteen door te isoleren tot isolatiewaarde Rc 6. Je bent nu toch al bezig, dan meteen goed.

Begin eerst met alle naden afkitten aan de binnenkant. Zorg voor ventilatie van de zolder.
 

Scopix93

  • #3
Het huidige isolatie is 4cm dik.

Dus het plan is het volgende:

- naden en kieren dicht maken
- regelwerk maken
- isolatie er tussen en afwerken met gipsplaten.


Het regelwerk kan gewoon bevestigd worden aan de spaanplaten toch?

Zorg voor ventilatie? Er komt een dakkapel over de gehele lengte van het dak.

Bedoel je dat met ventilatie of iets anders?

Gewone gipsplaten of toch groene gipsplaten? Of maakt het niet zoveel uit.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Eerst het hele vlak vullen met isolatie en dan de rachels daarvoor langs. Kan tegen de balken aan. Neem voldoende stevige rachels omdat de gordingen vrij ver uit elkaar zitten.

Vergeet de dampremmende folie niet. Sluit de folie en isolatie aan op die van de dakkapel.

Normale gipsplaten zijn prima.

Als er in de dakkapel ventilatieroosters komen, is dat prima. Zorg dat er onder de deur een kier zit van zeker 1cm. En voor mechanische afzuiging in de badkamer en toilet.
 

Scopix93

  • #5
Bedankt, nu wil ik de ruimte zo goed mogelijk benutten en nu kwam ik deze tegen. Zie foto.

Hoe denk jij hierover?.
De dampwerende folie, moet die dan onder het regelwerk of erboven en dan gipsplaten?.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Prima methode. Als je de rachels tegen de gordingen aan maakt, is de extra rachel in de lengterichting van de gording niet nodig en is het makkelijker isoleren. Scheelt koudebrug en materiaal.

De dampremmende folie kan voor de rachels langs. Alleen de naden (en rondom) aftapen kan ook, maar dat is misschien wat lastig als de rachels nodig zijn om de isolatie op z'n plek te houden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu